چکیده:
هدف از پژوهش حاضر پاسخ به سوال اصلی پژوهش)رقابت در مدیریت اسلامی در آیات و روایات و
مکتب شهید سلیمانی چگونه است؟( است. یافته های این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی انجام
شده است. مروری بر آیات و روایات نشان می دهد، رقابت در مدیریت اسلامی مورد تشویق است و
اسلام برای دستیابی به اهداف، نهادینه کردن این اصل رفتاری را در جامعه لازم می داند. رقابت انسان
ها از یکدیگر در دو مسیر انجام می پذیرد؛ دنیوی و مادی و معنوی است. برخی از مسابقات معنوی
عبارتند از: رقابت در ایمان، احسان و نیکوکاری، کسب فضایل، دستگیری از مستمندان، کمک به فقرا در
سیرۀ علما. برخی از احکام قواعد اخلاقی اسلام که نقش مهمی در سالم سازی رقابت در مدیریت
اسلامی دارند عبارتنداز : انصاف با مردم، رفق و مدارا با مردم و احسان به مردم. در ایه های به رعایت دو
اصل رفتاری در همه عرصه ها امر شده است : رقابت در خیرات ، تعاون در تقوا. در مکتب شهید
سلیمانی رقابت عنصر ثابت و ویژگی بارز حاکم بر فضای کسبوکارهای کنونی مدیریت اسلامی است. و
در دو مسیر فردی و گروهی انجام می پذیرد. در مکتب شهید سلیمانی، منابع ایجاد رقابتپذیری را
میتوان در سه دسته فناوری، سازمان و نیروی انسانی تقسیمبندی کرد. از نظر شهید سلیمانی
رقابتپذیری یکی از استراتژیهای تهاجمی برای مقابله با رقبا است.
خلاصه ماشینی:
همچنين رقابت در مديريت اسلامي واجد خصوصيات و ويژگيهايي است که مي تواند در موفقيت سازمانها نقش اساسي ايفا نمايد، اين ويژگيها در بطن دستورها، توصيه ها، نظرها و شيوه هاي قرآني به کارگرفته شده توسط قرآن و پيشوايان دين حضور و وجود عيني داشته است ، ولي براي استفاده از آن در سطوح سازماني و کاربردي کردن آنها در سازمانها، نياز به کار پيشگامانه و دور از هراس و خود کم بيني صاحبنظران و عالمان مديريت نظير شهيد سليماني و تحقيق پژوهش مستمر مي باشد.
در تاريخ عقايد اقتصادي، دانشمندان و صاحبنظران تفاسير گوناگوني از اين مفهوم ارائه داده اند که در ادامه به آن اشاره مي شود(همان ) رقابت در علم اقتصاد بين فروشندگان در تلاش براي دستيابي به اهدافي چون سود فزاينده ، سهم بازار، قيمت ، محصول ، توزيع و و حجم فروش از طريق تغيير دادن عناصر ترکيب بازاريابي انجام مي گيرد تبليغ آدام اسميت در ثروت ملل رقابت را تخصيص منابع توليدي به باارزش ترين کاربردهاي آنها تعريف مي کند.
دين اسلام نيز به عنوان کامل ترين و جامع ترين اينکه برنامه ، زندگي مسلمانان را در جهت رسيدن به سعادت حقيقي در دنيا و آخرت تنظيم نموده است ، در زمينه رقابت در مديريت اسلامي نيز نکاتي را بيان داشته است در پاسخ به سوال اصلي پژوهش ، رقابت در مديريت اسلامي در آيات و روايات و مکتب شهيد سليماني چگونه است ؟ بايد گفت : مروري بر آيات و روايات نشان مي دهد، رقابت در مديريت اسلامي مورد تشويق است و اسلام براي دستيابي به اهداف ، نهادينه کردن اين اصل رفتاري را در جامعه در همه نظام هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي لازم مي داند.