چکیده:
مطالعه پیشرو با هدف بررسی روش تندم در آموزش فارسی به غیرفارسیزبانان صورت پذیرفتهاست. این تحقیق یک مطالعه توصیفی، پیمایشی و کاربردی است که با رویکرد کمی و به صورت مقطعی اجرا شدهاست. جامعه آماری این تحقیق، یادگیرندگان زبان فارسی بودهاند که به روش تصادفی ساده و بدون جایگذاری نمونهای به تعداد 372 عضو از میان آنها انتخاب شد. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد گفتوگومحور بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن ارزیابی و به تایید رسید. برای آزمون فرضیات تحقیق، از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شد. نتایج به دست آمده از مدلسازی مسیری ساختاری تحقیق، نشان میدهد که روش آلفا و مولفههای آن تاثیر معناداری بر یادگیری زبان فارسی به روش دوتایی دارد. همچنین تاثیر معناداری از آموزش آلفا و مولفههای آن، یعنی 469 (95٪ = P، 05٪ = α، 96/1 ‹ 766/12 = T-Value، 372=n) بر یادگیری زبان فارسی به غیرفارسیزبانان مشاهده شد. علاوه بر این، نتایج نشان دادند که مولفهی آموزش آلفا تاثیر معناداری بر یادگیری زبان فارسی دارد. آزمودنیهای دوزبانه در آزمون دیداری و آزمون شنیداری که شامل واژههای تکهجایی بودند، عملکرد بهتری نسبت به آزمودنیهای تکزبانه داشتند. در آزمون دیداری که شامل محرکهای واژگانی دوهجایی بودند، تفاوت معناداری در عملکرد افراد تکزبانه و دوزبانه مشاهده نشد، اما در آزمون شنیداری، افراد دوزبانه واژههای بیشتری را به یاد آوردند و نسبت به افراد تکزبانه بهتر عمل کردند. تحلیل کلی دادههای آزمونهای دیداری و شنیداری نیز عملکرد بهتر دوزبانهها را در مقایسه با تکزبانهها مورد تایید قرار داد.
A leading study was conducted to investigate the role of TANDEM to teaching Farsi as a foreign Language. This research is a survey and applied descriptive study which has been implemented quantitatively and cross-sectionally. The statistical population of this research was the learner of Farsi who were selected randomly and without a sample of 372 members. A standard questionnaire Dialogue base was used to collect data. Its validity and reliability were evaluated and verified. To test the hypothesis of the research, partial least squares and Smart Pialas software were used. The results of structural modeling research show that Alpha method and its components have a significant effect on learning Farsi by TANDEM. Also, there was a significant effect on Alpha method and components: 469 (95٪ = P، 05٪ = α، 96/1 ‹ 766/12 = T-Value، 372=n
on learning Farsi. In addition, the results showed that the component of Alpha method did have a significant effect on the learning Farsi Bilinguals had a better performance in the auditory and visual tests including single-syllable words. In the visual test involving two-syllable words, no significant difference was observed in the performance of the two groups. However, bilingual individuals could remember more words, and outperformed the monolingual ones in the auditory test. The general analysis of the auditory and visual tests’ data confirmed the better performance of the bilingual individuals as compared to the monolinguals.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري اين تحقيق ، يادگيرندگان زبان فارسي بوده اند که به روش تصادفي ساده و بدون جاي گذاري نمونه اي به تعداد ٣٧٢ عضو از ميان آن ها انتخاب شد.
نتايج به دست آمده از مدل سازي مسيري ساختاري تحقيق ، نشان ميدهد که روش آلفا و مولفه هاي آن تاثير معناداري بر يادگيري زبان فارسي به روش دوتايي دارد.
همچنين تاثير معناداري از آموزش آلفا و مولفه هاي آن ، يعني ٤٦٩ (٩٥٪ = P، ٠٥٪ = α، ١/٩٦ ‹ ١٢/٧٦٦ = T-Value، ٣٧٢=n) بر يادگيري زبان فارسي به غيرفارسي زبانان مشاهده شد.
The results of sructural modeling research show that Alpha method and its components have a sig- nifcant efect on learning Farsi by TANDEM.
In addition, the results showed that the component of Alpha method did have a signifcant efect on the learning Farsi Bilinguals had a better performance in the auditory and visual tess including single-syllable words.
در اين روش يادگيري که سالياني است در ديگرکشورها اجرا مي شود، به صورت جفت هاي يادگيرنده زبان مادري (Mother Tongue)/ با کمک زبان واسط و با استفاده از کامپيوتر و اينترنت مي باشد (٢٠٠١ ,Brown).
براي تعيين پيش برآورد واريانس نيز ار فرمول زير استفاده شد: / به دليل آن که از طيف پنج گزينه اي ليکرت براي ارزش گذاري گزينه هاي سؤالات گفت وگو بين پژوهش گر و آموزش گيرندگان غيرفارسي استفاده شده است ، بزرگ ترين مقدار ٥ و کوچک ترين مقدار ١ مي باشد.