چکیده:
یکی از بحران های عصر حاضر، افزایش آستانه نابسامانی های روحی و رفتاری بخش قابل توجه انسان هاست. برخی مکاتب فکری در پی گره گشایی آن برآمده اند ولی نه تنها راهی برای درمان نبوده اند بلکه دردی شدند بر دردهای گذشته. علت اصلی این ناکامی ها، عدم شناخت جامع از زوایای وجودی انسان است. وقتی انسان با معیار حیوانی سنجش شود، نتیجه ای جز آرامش جسمانی و یا ظاهری موقت نخواهد داشت. به همین دلیل مهم و ضروری است با شناختی جامع به چگونگی شکل گیری سرور در آدمی پرداخته شود. این نوشتار با تکیه به منابع کتابخانه ای با روش توصیفی-تحلیلی در پی واکاوی دیدگاه سهروردی و مولوی درباره فرایند شکل گیری سرور نفسانی در انسان می باشد. یافته های این تحقیق ما را به این مهم می رساند که عدم شناخت جامع انسان موجب معظلات و ناآرامی های انسان در عصر حاضر شده است. هر یک از سهروردی و مولوی با اشاره به مبانی اصیل الهیاتی، پرداختن به بعد مادی و عدم توجه به نفس را عامل مهمی در این مشکل می دانند. هر چند روش پرداختن به مباحث الهیاتی در آثار الهیاتی سهروردی و مولوی متفاوت است ولی گزاره هایی مانند صبر، توکل، ریاضت، دعا و انس با قرآن را از عوامل مهم سرور نفسانی دانسته و عواملی مانند منفی نگری، شهوت پرستی، توجه و اصالت به مادیات را از موانع آن تلقی نمودند.
One of the crises of the present age is the increase of the threshold of mental and behavioral disorders of a significant part of human beings. Some schools of thought have sought to untie it, but not only have they not been a cure, but they have become a pain in the ass. The main reason for these failures is the lack of comprehensive knowledge of the angles of human existence. When human is measured by animal criteria, the result will be nothing but physical or temporary relaxation. For this reason, it is important and necessary to deal with a comprehensive cognition of how the server is formed in humans. Relying on library sources with a descriptive-analytical method, this article seeks to analyze Suhrawardi and molavi's views on the process of formation of the sensual server in humans. Each of Suhrawardi and molavi, referring to the original theological principles, consider the material dimension and lack of attention to the self as an important factor in this problem. Although the method of dealing with theological issues is different in the theological works of Suhrawardi and molavi, but propositions such as patience, trust, austerity, prayer and familiarity with the Qur'an are important factors of carnal server and factors such as negativity, lust, attention and originality. They considered material things as its obstacles.