چکیده:
مقدمه: بهترین پیشبینیکننده مستقیم و واسطهای عملکرد تحصیلی، متغیر خودکارآمدی تحصیلی میباشد. معنویت اصیل متصل به وحی، هنر زندگی متعالی را تحت تعلیمات خود آموزش میدهد. هدف از این پژوهش، اثربخشی معنویت درمانی و روش آموزشی مونتهسوری بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی کودکان مقطع دبستانی شهر دزفول میباشد. روش: این پژوهش به منظور اثربخشی معنویت درمانی و روش آموزشی مونته سوری بر خودکارآمدی تحصیلی بر روی 250 نفر از کودکان مقطع دبستان شهر دزفول در سال 1398 به روش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. حجم نمونه با روش نمونهگیری هدفمند برابر با 80 (40 نفر گروه آزمایش و 40 نفر گروه کنترل) نفر به دست آمد. ابزار سنجش شامل بسته آموزش معنویت، پکیج آموزشی مونته سوری طی 8 جلسه 45 دقیقه ای و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی ظهیریخواه (1392) بود. دادههای جمعآوری شده نیز با آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-21 مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. نتایج: معنویت درمانی بر خودکارامدی تحصیلی کودکان مقطع دبستان شهر دزفول اثربخش است. روش آموزشی مونته سوری بر خودکارآمدی تحصیلی کودکان مقطع دبستانی شهر دزفول اثربخش است. نتیجه گیری: روش مونتهسوری نیز با فراهم آوردن شرایط مناسب برای یادگیری موفق در کودکان تاثیر مثبتی در خودکارآمدی تحصیلی آنان دارد. برگزاری دوره های معنویت درمانی باعث شده است تا دانشآموزان با نام و یاد خدا هر کاری را آغاز نمایند و در زمینه تحصیلی پیشرفت نمایند.
Introduction: The best direct predictor and mediator of academic performance is the variable of academic self-efficacy. The original spirituality connected with revelation teaches the art of the transcendent life under its teachings. The purpose of this study is the effectiveness of spiritual therapy and Montessori educational method on increasing the academic self-efficacy of primary school children in Dezful.Method: This study was conducted to evaluate the effectiveness of spiritual therapy and Montessori educational method on academic self-efficacy on 250 primary school children in Dezful in 1398 by experimental method with pre-test-post-test design with a control group. The sample size was obtained by purposive sampling method equal to 80 (40 in the experimental group and 40 in the control group). Assessment tools included spirituality training package, Montessori training package in 8 45-minute sessions and Zahirikhah Academic Self-Efficacy Questionnaire (2013). The collected data are analyzed by analysis of covariance using SPSS-21 statistical software.Results: Spirituality therapy is effective on academic self-efficacy of primary school children in Dezful. Montessori educational method is effective on academic self-efficacy of primary school children in Dezful.Conclusion: Montessori method also has a positive effect on their academic self-efficacy by providing suitable conditions for successful learning in children. Holding spiritual therapy courses has caused students to start everything in the name of God and make progress in the field of education.