چکیده:
سابقه و هدف: تعارض بین أدلّه و جمع بین آنها از مسائلی است که پیشینهای به درازای عُمر روایات دارد. در طول تاریخ کسانی بودهاند که برداشتهای ناصحیح از متون دینی ارائه دادهاند. هدف این مطالعه بیان عدم تنافی و تعارض بین روایاتِ بیماریهای واگیردار است و اینکه اسلام نهتنها منکر بیماریهای واگیردار نبوده بلکه در مورد این نوع بیماریها آموزههایی در صدد حفظِ جان انسانها و قطع کردن زنجیرهی انتقال بیماریواگیردار داشته است. فتوای فقهاء عظام نیز با فهم صحیح از روایات در ابواب مختلفی از فقه، مؤیدِ إثبات این نوع بیماری از دیدگاه اسلام بوده است. روش کار: این پژوهش از نوع کتابخانهای است که با روش توصیفی - تحلیلی سامان یافت و تلاش شد تا با استفاده از قوانین أصول فقه و آموزههای روایی تنافی بین روایات بیماریهای واگیردار با وجهِ جمع عرفی رفع گردد. یافتهها: ادله نفیِ واقعیتِ بیماری های واگیردار 5 مورد ذکر شد و همچنین ادله واقعیتدار بودن بیماریهای واگیردار 5 مورد معرفی شد. با توجه به وجوه جمعهای عرفی مطرح شده این دو دسته دلیل منافاتی ندارند و از دیدگاه اسلام بیماری واگیردار پذیرفته شده است و إسلام راهکارهایی در جهت قطع زنجیره انتقال داشته است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، اگر با رعایت أصول و قواعد تفاهم عرفی و أصول عَقلانیِ مُبتنی بر وحی و روایات، أدلّهی بیماریهای واگیردار بررسی شود، علاوه بر إذعان به پذیرش بیماریهای واگیردار از دیدگاه اسلام، میتوان فاصلهگذاری اجتماعی را به عنوان علمیترین توصیهی علم پزشکی جدید، از آموزههای اسلام استفاده کرد.
Background and purpose: Conflict and convergence between reasons is as old an issue as the narrations. Imams (pbut) have provided suggestions for resolving this conflict. During the history there were some who did not attend to this issue and presented incorrect interpretations of the Islamic texts. The present study attempts to explain the lack of conflict between the narrations related to communicable diseases and the fact that Islam not only does not deny them but has provided instructions on how to cut the transmission chain. Based on a correct understanding of the narrations in different fields of Fiqh, the religious orders of the Islamic religious experts prove the belief in the existence of this type of disease from the perspective of Islam. Method: This study is library-based and was conducted using a descriptive-analytical method. In line with the purpose of the study, an attempt was made to draw on narrations and Fiqh principles to resolve the conflict between the narrations related to communicable diseases by explaining the convergence between these apparently conflicting narrations. Findings: Five reasons were presented for proving the fact that communicable diseases aer not rejected as existing and five reasons were also provided to prove the real-life existence of these diseases. Considering the converegence between the apparently conflicting narrations, these two types of reasons are not conflicting and from the perspective of Islam, communicable diseases are believed to exist and Islam has even provided strategies to cut the transmission chain.