چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شبکه های مجازی بر بلوغ زودرس و پیامدهای تربیتی آن در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان بوشهر میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش حاضر را 10459 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان بوشهر تشکیل دادند. حجم نمونه این پژوهش شامل 370 نفر بوده که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای و با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای محقق ساخته شبکههای مجازی (1398) و بلوغ زودرس (1398) میباشد روایی محتوایی و صوری ابزارهای پژوهش با استفاده از ضرایب همبستگی هر سوال با نمره کل و نظرات متخصصان حوزه تعلیم و تربیت و روانشناسی مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی ابزارهای پژوهش با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 86/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش از تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که شبکههای مجازی بر بلوغ زودرس و هر یک از ابعاد آن (نشانههای رفتاری، نشانههای جسمانی) تاثیر معناداری دارند. بنابراین نتیجه گرفته میشود هر چقدر شبکههای مجازی از قانونمندی لازم برخوردار باشند، بلوغ زودرس و هر یک از ابعاد آن (نشانههای رفتاری و نشانههای جسمانی) نیز به نقطه تعادل نزدیکتر میشود که بار تربیتی مثبتی را ایجاد می کند. همچنین شبکههای مجازی به ترتیب بهترین پیشبینی کنندههای متغیر ملاک یعنی نشانههای رفتاری و نشانههای جسمانی محسوب میشوند.
The purpose of this study was to investigate the effect of virtual networks on early maturity of first grade high school students in Bushehr. The research method was descriptive survey. The statistical population of this study was 10459 high school students of Bushehr city. The sample size of the study consisted of 370 individuals who were selected through multi-stage cluster random sampling based on Cochran sample size formula. Data collection tools were researcher-made questionnaires of virtual networks (1398) and early maturity (1398). The content and face validity of the research instruments were confirmed using the correlation coefficients of each question with the total score and expert opinions. Cronbach's alpha coefficients were 0.95 and 0.86, respectively. Regression analysis was used to analyze the research hypotheses. The results showed that virtual networks had a significant effect on early maturity and each of its dimensions (behavioral cues, physical cues). In other words, as long as virtual networks have the necessary legitimacy, early maturity and any of its dimensions (behavioral and physical cues) will be reduced. Virtual networks are also among the best predictors of variable criterion, namely behavioral and physical symptoms.