چکیده:
هدف پژهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة مادران دانشآموزان دوره ابتدایی شهرتهران از پیک نوروزی بود. پژوهش از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسانه انجام شد. شرکتکنندگان تعدادی از مادرانِ دانشآموزان دوره اول ودوم ابتدایی شهرتهران بودند که مصاحبهای نیمه ساختارمند با آنان انجام شد. تحلیل مصاحبهها با روش تحلیل مضمون و تحلیل مقایسهای صورت پذیرفت. اطلاعات پس از انجام گفتوگو با 8 نفر از مادران دانشآموزان به اشباع رسید. پس ازکدگذاری باز و تقلیل و ادغام کدهای مشابه، سه مقولهء اصلی و هفت مقولهء فرعی استخراج گردید. مقولة اول عدم تاثیرگذاری مطلوب تکالیف نوروزی بر یادگیری، مقولهء دوم، نکات مثبت و منفی حذف پیک نوروزی برای دانشآموز و والدین و مقولة سوم، نیاز به بازبینی تکلیف جایگزین بود. مادران دانشآموزان بر این باورند که تکالیف نوروزی کارایی و تاثیرگذاری کافی در یادگیری ندارند. نتایج نشان داد که والدین به تاثیر نامطلوب تکالیف نوروزی بر یادگیری معتقد بوده و به پدیدة حذف پیک نوروزی از دو جنبة مثبت و منفی (دوربودن ازمطالب درسی درایام عید/ آسودگی والدین ودانشآموزان) نگاه میکنند.
The main purpose of the present research was to study the phenomenological understanding of the mothers' experiences of the first and second grade students' Nowruz homework in Tehran. This qualitative research was done by a phenomenological method. The research tool was a semi-structured interview. The interviews wereanalyzedthrough the thematic and comparative method. To this end, a number of the first and second grade students' motherswho were participated in the study were interviewed. In this interview, information was saturated after talking with eight parents. After open coding and analyzing and merging similar codes, three main categories and seven sub-categories were extracted. The first category is the lack of favorable effect on learning, the second category, positive and negative aspects of homework elimination for students and parents. The third issue was the need to review alternative assignments. Parents believed in inadequate effect and efficiency of Nowruz assignments on learning. The results showed that parents believed the undesirable effect of Nowruz homework and addressed itsexclusionfrom both positive and negative aspects (not attending the classroom/students and their parents' relaxation).
خلاصه ماشینی:
واين ومسئله وازوزمان هايوگذشته ،وذهن وراوبه وخودومشغول وکرده ووو موجب وشده واست وکه ونظرات وگوناگون ووومتفاوتيوارائه وشودوتاوجاييوکه وبعضيوگفته اند"والدرس وحرف وووالتکراروالف "ويعنيويک ودرس و احتياج وبه وهزارومرتبه وتکراروووتمرين وداردوتاوخوب ويادوگرفته وشود(٢٠٠٤,Gahangard).
وبه وطورکلي،ومنظوروازوتکليف وشب ،وکليه ووظايف ودرسيوشامل تکاليف و نوشتني،وحفظ وکردني،وحل وکردنيوووغيره واست وکه ومعلمان وبه وطوروروزانه وبرايودانش آموزان ووخودوتعيين وميکنندوتاودروخانه وانجام وگيرد.
وو همچنين ،وبازرگان (٢٠١٧)ودرواين وباره ومعتقدواست وکه وتکليف وشب وتنهاويکيوازومسائل ومتعددوآموزش وووپرورش ودرومدرسه واست ،واماو توجه وويژه وبرايوبهبودووضعيت وآن ،ونه وتنهاوبه ويادگيريوبهترودانش آموزان ومنجروخواهدوشد،وبلکه وبرورابطه ءوبين ومدرسه ووخانواده ،ودانش آموزووو معلم وووبهبودوجوواجتماعيوروانيووويادگيريودرخانه ووومدرسه وتاثيرات ومثبتيوخواهدوگذاشت .
وبه ونظروکوپر(١٩٨٩)،وتکاليف ودرسيوووظايفيواست وکه وومعلمان وبرايودانش آموزان وتعيين وميکنندوتاودروساعات وخارج وازومدرسه وانجام و دهند(٢٠١٧,dtke, Niggli, Schnydercited by Flunger,Trautwein Nagengast, Lu).
وانتخاب ومادران وبه وعنوان ووالدين و دانش آموزان ،وعلاوه وبرودرودسترس وبودن وآنان ،وبه واين ودليل وبوده واست وکه ومادران وبيش وازوپدران ،ودروامروآموزشيوفرزندان وخودونقش وداشته وووو سوال هايوومصاحبه وازونوع ونيمه ساخت مندوطراحيوگرديدوووپژوهشگروبدون واينکه وسعيودرجهت دهيوبه وگفت وگوداشته وباشد،کوشش ونمودو به وتجربيات ووالدين ودرخصوص وحذف وپيک ونوروزيودست ويابد.
ودراين ومصاحبه ،واطلاعات وپس وازوگفت ووگووباو٨ونفروازومادران ودانش آموزان وبه واشباع ورسيد.
وجدول ومقوله وهايواصليوووفرعيوپژوهش و مقوله وهايواصلي و مقوله وهاي وفرعي و و ومادران ؛وانجام دهندگان وتکاليف و بيواثرو(مطلوب )وبودن وتکاليف ونوروزيوبريادگيري و نداشتن وجذابيت وکافي و باوعجله وووبيدقت وانجام ودادن وتکاليف و نکات ومثبت وومنفيوحذف وپيک ونوروزيوبرايودانش آموزووووالدين و دوروبودن وازمطالب ودرسيودروايام وعيدو آسودگيووالدين وودانش آموزان و نيازوبه وبازبينيوتکليف وجايگزين و تک وبعديوبودن و سوال واول :ونظرووالدين ودرخصوص وپيک ونوروزيوچيست ؟وآياوباحذف وآن وموافق وهستندوويامخالف ؟وو شرکت کنندگان ودراين وپژوهش وباوحذف وشدن وپيک ونوروزيوموافق وبودندوتاجاييوکه وتعداديوازآنهاوبسيارواظهارومسرت ونمودند.