چکیده:
یکی از کارکردهای اصلی ذهنیت فلسفی در زمینه یادگیری ، نحوهء مدیریت ذهنی افراد ، در مدیریت دانش است. به عبارت دیگر، افرادی که دارای ذهنیت فلسفی هستند، قادرند نحوه یادگیری و تولید دانش را در خود مدیریت کنند. هدف این مطالعه، تبیین تأثیر ذهنیت فلسفی بر مدیریت دانش مدیران آموزشی و معلمان دوره ابتدایی است. جامعه آماری شامل همه مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهر قم است. این مطالعه به روش همبستگی و با نمونه آماری 478 نفر از مدیران و معلمان با اجرای پرسشنامه ذهنیت فلسفی و مدیریت دانش انجام شده است. ذهنیت فلسفی مدیران و معلمان، رابطه معناداری با مؤلفههای مدیریت دانش، خلق دانش، تسهیم دانش، بهکارگیری دانش و ذخیرهسازی دانش نشان داد، ذهنیت فلسفی تبیین کنندهء مناسبی برای مدیریت دانش و مؤلفههای آن است. معلمان و مدیران دارای ذهنیت فلسفی، در حوزه مدیریت دانش و خصوصاً در مؤلفه خلق دانش، عملکرد معناداری را از خود نشان دادند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که ذهنیت فلسفی، تبیین کنندهء مناسب و معناداری برای خلق دانش مدیران و معلمان خواهد بود.
One of the main functions of the philosophical mindedness in learning is the mental management mode of individuals in knowledge management. In other words, people who have a philosophical mindedness are capable of managing their learning and knowledge production in themselves. The goal of this research is to clarify the impact of philosophical mindedness on the Knowledge management of principals and teachers of primary schools. all principals and teachers of Qom include the statistical population of this study. It was performed based on correlation method, 478 subjects of school principals and teachers as sample statistics have responded the philosophical mindedness and knowledge management questionnaires. there was a significant correlation between the philosophical mindedness of principals and teachers regarding the factors of Knowledge management (knowledge creation, Knowledge ratio, knowledge application and storage). The philosophical mindedness is a suitable explanation for Knowledge management and its elements. teachers and principals who have a philosophical mindedness showed a significant performance especially in the area of knowledge management and creation. Therefore, it is concluded that philosophical mindedness will be an appropriate and meaningful explanation for knowledge creation of the teachers and principals.
خلاصه ماشینی:
هدف اين مطالعه ، تبيين تأثير ذهنيت فلسفي بر مديريت دانش مديران آموزشي و معلمان دوره ابتدايي است .
اين مطالعه به روش همبستگي و با نمونه آماري ٤٧٨ نفر از مديران و معلمان با اجراي پرسش نامه ذهنيت فلسفي و مديريت دانش انجام شده است .
Correlation of Philosophical Mindedness and Knowledge Management in Principals and Teachers of Primary Schools Hamid JafarianYasar1.
Teacher in Qom Department of Education ARTICLE INFORMATION ABSTRACT Received: 2 December 2019 One of the main functions of the philosophical mindedness in learning is the mental Accepted:14 June 2020 management mode of individuals in knowledge management.
It was performed based on correlation method, 222 subjects of school principals and teachers as sample statistics have responded the philosophical mindedness and knowledge management questionnaires.
مقدمه بر اساس مطالعات انجام شده در موضوع ذهنيت فلسفي مديران و معلمان (١٩٩٤,Smith and et al)، (١٩٩٨,Smith)، (٢٠٠٣,Smith) که پيشگام همه آنها، آثار اسميت (١٩٦٥,Smith) است (٢٠١٤ و ٢٠١٥,JafarianYasar and et al)؛ افرادي که داراي ذهنيت فلسفي بالايي هستند، خصوصياتي از خود نشان ميدهند که ميتوان آنها را در سه بعد جامعيت ، تعمق و انعطاف پذيري گروه بندي کرد.
در مطالعه گوپتا و ديگران (٢٠٠٣ ,Jafari Moghadam)، اقـدامات و چـالش هـاي مـديريت دانـش در تعـدادي از سازمان هاي مورد بررسي قرار گرفته ، نشان داد که مديريت دانش تنها منبع مزيت رقابتي براي سازمان ها در قرن ٢١ است ( Jafari ٢٠١٠ ,Moqadam).
بحث و نتيجه گيري هدف اين مطالعه بررسي رابطه ء ذهنيت فلسفي و مديريت دانش در مديران و معلمان دوره ابتدايي شهر قم بود.