چکیده:
هدف از پژوهش حاضر،تعیین اثربخشی استفاده کلاسهای هوشمند در بهبود اختلالات خواندن و سیالی کلامی کودکان دیر آموز است. روش این مطالعه، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پسر مبتلا به اختلالات خواندن شهرستان مرند بود. ازبین جامعه هدف «34» کودک با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. در ابتدا هر دوگروه توسط آزمون تشخیصی خواندن مورد ارزیابی قرارگرفتند. گروه آزمایش در «12» جلسه «90» دقیقه ای در طول یک سال،آموزش را در کلاسهای هوشمند دریافت کردند و در پایان هر دو گروه مجددا ًمورد ارزیابی قرارگرفتند. داده ها با استفاده ازتحلیل واریانس موردتجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته های این پژوهش نشان دادآموزش در کلاسهای هوشمند موجب بهبود اختلالات خواندن و سیالی کلامی در کودکان دیر آموز میشود، از این رو با استفاده از کلاسهای هوشمند میتوان اختلالات خواندن و سیالی کلامی را در کودکان دیر آموز بهبود بخشید.
The aim of this study was to determine the effectiveness of using information technology and classroom intelligence on improving reading comprehension disorders in children with intellectual disabilities and retardation. The method of this research was the quasi-experimental and there was a pretest-posttest with a control group. The statistical population included all boys with reading disorders in Marand medical centers, which included 64children. From the target population, 34 boys with reading disorders were selected as the sample size using purposive sampling method based on Wechsler IQ test and Koromi Nouri and Moradi diagnostic reading and dyslexia test and in two experimental (n = 17) and control (17) groups which were placed randomly. Initially, both groups were evaluated by a diagnostic reading test. The experimental group received treatment in smart classes in 12 sessions of 90 minutes during a year, and the control group received regular training only in their classrooms at schools and did not receive special treatment in any of the learning disability centers. At the end, both groups were re-evaluated. Data were analyzed using analysis of variance. The findings of this study showed that teaching in smart classrooms improves reading and comprehension disorders in children with IQ. Therefore, using information technology can improve reading and comprehension disorders in children with IQ.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر سعی در مطالعه این امر دارد که آیا استفاده از ابزارهای هوشمند در بهبود اختلالات خواندن و سیالی کلامی موثر است; که در راستای نیل به این هدف از خرده آزمونهای نامیدن تصاویر، نشانه مقولهها و نشانه حرف برای آزمودن مهارت خواندن و سیالی کلامی استفاده میشود و طبق آزمون خواندن و نارساخوانی، افرادی که در این آزمونها نمره زیر 100 بیاورند دچار مشکل هستند و با میانگین 100 و انحراف معیار 15 و با 5/1 نمره بالا و پایین میتوان وضعیت آزمودنیها و پیشرفت آنها را مشخص کرد.
4. روش اجرا در طول پژوهش روش آموزش بااستفاده از وسایل کمک آموزشی هوشمند به شیوۀ گروهی بر روی دانشآموزان گروه آزمایش در هر کلاس بهطور جداگانه به مدت «12» جلسه «2» ساعته( درمجموع 24 ساعت) توسط معلمان اجراگردید،باتوجه به - Wechsler IQ test - Koromi Nouri and Moradi- reading test and dyslexia اینکه اجرای برنامۀ آموزشی توسط معلم اثربخشی بهتری دارد، معلمان با استفاده از وسایل کمکآموزشی هوشمند درحضورمحقق، دانشآموزان را آموزش داده و بر روی مهارت خواندن و سیالی کلامی خواندن این دانشآموزان کارمیکردند.
Effectiveness of Davis training method on improving reading skills, planning and organizing s in students with Learning Disabilities, Empowering Exceptional Children Journal, , Volume 10, Issue 3(32), Fall 2019 | 54 Karami Nouri, R.
The effect of mutual education on improving comprehension and reading of dyslexic female students, Journal of Learning Disabilities, Volume 4, Number 4 (15 consecutive); From page 49 to page 65.