چکیده:
مطالعه در زندگی و آثار فیلسوفان نشان میدهد که آنان از توانایی های منحصر به فردی برخوردارند و به همین خاطر جزو چهره های ماندگار همه دوران ها در آمده اند. هدف این پژوهش شناسایی مولفه های ذهن فلسفی فیلسوفان و چگونگی به کارگیری آن در روشهای آموزشی معلمان است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده است. ابتدا ویژگی های ذهن فلسفی به صورت نظام مند توصیف شده است. سپس رهنمودهای ذهن فلسفی و نقش و کارکرد آن در بهبود کیفیت و اثربخشی کار معلمان- با تاکید بیشتر بر حوزه آموزش- مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. مهارت های منبعث از مولفه های ذهنیت فلسفی همچون جامعیت،ژرف نگری،انعطاف پذیری، نظریه پردازی، نقادی، تحلیل فلسفی و تردید منطقی، واجد روشنگری هایی ارزنده برای معلمان است که می تواند سبب بهبود عملکرد آنان شود.
A study of the lives and works of philosophers shows that they have unique abilities and therefore have become among the enduring figures of all times. The purpose of this study is to identify the components of the philosophical mind of philosophers and how to use it in teachers' teaching methods. The research method was descriptive-analytical. First, the characteristics of the philosophical mind are systematically described. Then, the guidelines of the philosophical mind and its role and function in improving the quality and effectiveness of teachers' work with more emphasis on the field of education have been analyzed and studied. Skills derived from components of philosophical mentality such as comprehensiveness, insight, flexibility, theorizing, critique, philosophical analysis, and logical skepticism have valuable insights for teachers that can improve their performance. philosophical analysis, and logical skepticism have valuable insights for teachers that can improve their performance. philosophical analysis, and logical skepticism have valuable insights for teachers that can improve their performance.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش ارائه و بیان مولّفه های ذهن فلسفی از نظر اندیشمندان و بعد از آن نشان دادن چگونگی موارد عملی آن در شیوههای آموزشی معلمان خواهد پرداخت، از آن جایی که ذهن فلسفی آن چه را که شایسته و درست است انجام میدهد، بیان و معرفی نمونه هایی از ذهن فلسفی معلم میتواند الگوی مناسبی برای سایر معلمین باشد.
بکار گیری جامعیت فکری در روش های آموزشی معلمین ابتدایی را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد: از یک طرف، معلم ابتدایی هنگامی که وظایف خود را بر اساس هدف های کلی تر بفهمد رفتار هوشمندانه تری خواهد داشت، دیگر در جزئیات غرق نمی شود بدنبال یک علت برای مشکلات نیست، به ترکیب و فهم کل رفتار سیستم فکر میکند، با دید کل نگرانه و دوری از موارد جزئی بهتر می تواند هدف های کلی آموزش و پرورش را تحقق بخشد به طور نمونه، افت تحصیلی را دیگر تنها به حساب کم کاری دانش آموز نخواهد گذاشت بلکه عوامل دیگری مانند روش تدریس، محتوای کتاب، پیش سازمان دهنده ها و محیط جغرافیایی را در نظر میآورد به تبع این طرزفکر، معلم روش های مناسب تری انتخاب خواهد کرد و فرایند آموزش بهبود می یابد.
از طرف دیگر، هنگامی که معلم دبستان جامعیت فکری داشته باشد به جای آموزش یک راه حل، مفاهیم و اصول کلی را آموزش میدهد تا دانش آموزان بتوانند شیوه حل تمامی مساله هایی را که به آن صورت حل می شود را پیدا کنند از این رو، روش استدلال قیاسی روشی پر کاربرد برای او خواهد شد.
The effectiveness of teaching philosophy in a philosophical way on critical thinking in elementary school students.