چکیده:
هدف این پژوهش بررسی" تاثیر آموزش رقابت گروهی بر مهارتهای فرایندی دانش آموزان در درس علوم تجربی" بوده است. روش پژوهش شبه آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعهی آماری را کلیهی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر ارومیه به تعداد ۲۹۲۹ نفر تشکیل میداد که از بین آنها ۶۰ نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و در دو گروه آزمایش وکنترل به شکل تصادفی جایگزین شدند. در این پژوهش، از ابزار اندازهگیری چک لیست مشاهده مهارتهای فرایندی با روایی محتوایی تایید شده و ضریب پایایی ۹۱/۰ استفاده شد؛ نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرات دانش آموزان دو گروه آزمایش و کنترل در مهارتهای فرایندی و هفت مولفهی آن، تفاوت معنی دار وجود دارد بنابراین، شیوه آموزش رقابت گروهی بر مهارتهای فرایندی دانشآموزان تاثیر مثبت دارد.
The purpose of this research was to investigate the effect of group competitive training on the process skills of students in experimental science. The research method is quasi-experimental, usinga pre-test-post-test design with a control group. The statistical population consisted of all 2929 sixth-grade male students of the first district of the city of Urmia, 60 of whom were selected by cluster random sampling and divided into two experimental and control groups. They were exchanged at random. In this research, the process skills observation checklist measurement tool with confirmed content validity and reliability coefficient of 0.91 was used; The results of the data analysis showed that there is a significant difference between the mean scores of the students in the two experimental and control groups on the procedural skills and their seven components. Therefore, the teaching method of group competition on procedural skills was positive.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش، از ابزار اندازه گیری چک لیست مشاهده مهارتهای فرایندی با روایی محتوایی تأیید شده و ضریب پایایی ۹۱/۰ استفاده شد؛ نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات دانش آموزان دو گروه آزمایش و کنترل در مهارتهای فرایندی و هفت مولفهی آن ، تفاوت معنی دار وجود دارد بنابراین، شیوه آموزش رقابت گروهی بر مهارتهای فرایندی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد پذیرش:11 اسفند 1401 واژگان کلیدی: شیوه آموزش رقابت گروهی، مهارت های فرایندی، درس علوم تجربی.
بر این اساس، سوال اصلی پژوهش حاضر این است که: آیا شیوهی تدریس رقابت گروهی بر مهارتهای فرایندی دانش آموزان پسر پایهی ششم ابتدایی در درس علوم تجربی تأثیر دارد؟ - Process skills - Observation - Gathering - Data classification - Hypothesizing -Results report -Third International Mathematics and Science Study (TIMS) روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوهی گردآوری دادهها، از نوع شبه آزمایشی 1 است که از طرح پیش آزمون و پس آزمون 2 با گروه کنترل استفاده شده است؛ جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانش آموزان پسر پایهی ششم ابتدایی ناحیه یک ارومیه در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶، به تعداد ۱۵۸۶ نفر تشکیل می داد که از بین آنها نمونه ای به حجم ۶۰ نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و از طریق همسان سازی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل ( هر گروه ۳۰ نفر) جایگزین گردیدند.