چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی چیستی، چرایی و چگونگی تربیتبدنی در مدارس ابتدایی از منظر دانشجو معلمان بود. بهمنظور تحقق هدف فوق از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده گردید. میدان پژوهش شامل دانشجویان دختر و پسر (1000 نفر)، ترمهای آخر دانشگاه فرهنگیان کرمان در سال 1402 بودند. مشارکتکنندگان پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از قاعده رایج "اشباع نظری" در روشهای کیفی انتخاب شدند. حجم مشارکتکنندگان پژوهش، شامل 21 نفر از اعضای میدان پژوهش بوده است. شیوه گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از الگوی چندمرحلهای کلایزی استفاده شد. جهت بررسی روایی دادههای حاصل از مصاحبهها نیز از دو معیار اعتبار پذیری و تأیید پذیری استفاده شد. نتایج در دو مضمون اصلی و دوازده مضمون فرعی خلاصهشدهاند. بر اساس نتایج این پژوهش تربیتبدنی یعنی رشتهای علمی با روابط میانرشتهای هستی شناختی. چرایی شامل مضامین فرعی میانرشتهای و چگونگی شامل مضامین فرعی رشته محوری هستند.
The purpose of this research was to investigate the nature, reason and howness of physical education in elementary schools from the student teachers’ perspectives . In order to achieve the above goal, descriptive phenomenology method was used. The field of research included male and female students (1000 people) who were in their last semesters in Farhangian University of Kerman in 1402. Research participants were selected via the purposeful sampling method and using the common rule of "theoretical saturation" in qualitative methods. The volume of research participants included 21 members of the research field. The method of data collection is semi-structured interview. Clayey's multi-stage model was used to analyze the data. In order to check the validity of the data obtained from the interviews, two criteria of validity and verifiability were used. The results were summarized in two main themes and twelve sub-themes. According to the results of this research, physical education means a scientific discipline with ontological interdiscipline relationships. Whyness includes interdisciplinary sub-themes and howness includes core sub-themes.
خلاصه ماشینی:
توجه به فرایند مدیریت استعداد معلمان تربیتبدنی (در این زمینه پنج گام شامل استراتژی سازمان، شناسایی و ارزیابی، استخدام و بهکارگیری، توسعه و بهسازی و نیز حفظ و نگهداری استعدادها میتوانند مفید باشند( Aghaei ,Bahrololoum ,Andam ,2020))، مدارک مربیگری، درجات مدارک مربیگری، کلاسهای مربیگری، کلاسهای ضمن خدمت، حضور دانشآموزان در تیمهای ورزشی، شرکت در مسابقات ورزشی، بودجه، کانونهای ورزشی، امکانات، محیط از دیگر عوامل مؤثر هستند Mohamdbegy & etal,2020)) در کنار توجه به معلم و دانشآموز بهعنوان عامل سازمانی، عوامل فردی مانند خانوادهها و زمینهای مانند فرهنگ نیز باید موردتوجه قرار گیرند ghanbari & etal,2018)) در آموزش نیز توجه به استفاده از نرمافزارهای آموزشی و آموزش دیجیتال برای بهبود یادگیری تربیتبدنی در کنار فعالیتهای بدنی (Svendsen; Svendsen,2021)، توجه به امکانات مدرسه و همچنین مشکلات رفتاری دانشآموزان) Ramzani,, Hamtinejad, Maleki,2003).