چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: ازآنجا که محیط مدرسه، محیط کسب دانش و رشد همهجانبه افراد است، کیفیتمحیطی مدرسه بر تجربه مثبت و منفی کسبشده دانشآموزان از مدرسه اثرگذار است. وبه دنبال آن، ادراک دانشآموزان از محیط مدرسه، زمینهساز رشد خودپنداره تحصیلی آنان میشود و اعتماد و اطمینان آنها به تواناییشان را افزایش میدهد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر ارتقاء کیفیت و ادراک محیطی فضای مدرسه بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان از نگاهی پدیدارشناسانه میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش کیفی (اکتشافی) و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی میباشد. روش گردآوری دادهها بااستفادهازمنابع اسنادی معتبر موجود و مصاحبه نیمهساختاریافته با دانشآموزان مدرسه منتخب شهراصفهان بودهاست که اطلاعات گردآوریشده براساس روش تحلیل کلایزی در نرمافزاراطلستی-آی (8) ارائه شدهاست. یافتهها: وجود امکانات مناسب در مدرسه که موجب بالابردن شاخصهای ذهنی و عینی محیط خواهدبود، برخودپندارهتحصیلی دانشآموزان نیز تاثیری مثبت دارد و در واقع این موارد به عنوان محرکهای محیطی در فضای مدرسه بر فرد اثرگذار میباشد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آناست که با در نظرگرفتن شاخصهای کیفیت عینی و ذهنی محیط و ارتقاء محیط کالبدی مدرسه براساس کیفیتهای فضایی آن بر ادراکمحیطیفرد موثر است، میتوان بر عاطفه دانشآموزان نسبت به محیط مدرسه وداوری او نسبتبهخود تاثیری مثبت ایجادنمود که درنهایت، موجب ارتقاء خودپندارهتحصیلی دانشآموزان خواهد بود.
Introduction and purpose of the research: Since the school environment is the environment for the acquisition of knowledge and all-round development of people, the quality of the school environment affects the positive and negative experience of the students from the school.After that, the students' perception of the school environment becomes the basis for the development of their academic self-concept and increases their trust and confidence in their abilities.Therefore, the aim of the present study is to explain the effect of improving the quality and environmental perception of the school environment on the academic self-concept of students from a phenomenological point of view. Research method: The current research is qualitative (exploratory) with a descriptive phenomenological approach.The method of data collection was using available authentic documentary sources and semi-structured interviews with students of selected schools in Isfahan city, and the collected information was presented based on the Claysey analysis method in Atlas TI software (8). Findings: The presence of suitable facilities in the school will increase the subjective and objective indicators of the environment, the academic attitude of the students also has a positive effect, and in fact these things have an effect on the individual as environmental stimuli in the school environment. Conclusion: The results of the research indicate that by considering the indicators of the objective and subjective quality of the environment and improving the physical environment of the school based on its spatial qualities, it is effective on the individual's environmental perception, it can be related to the students' feelings towards the school environment and their judgment. It created a positive effect on itself, which will ultimately improve the academic self-concept of students.