چکیده:
یکی از مفاهیمی که در سالهای اخیر در حوزه مدیریت دولتی و حکمرانی توسعه یافته است، مفهوم «هوشمندسازی» و «حکمرانی هوشمند» بوده و بر همین اساس رهیافتهایی برای هوشمندسازی فرآیند خطمشیگذاری عمومی نیز طرح گردیده است. هوشمندسازی در عرصههای مختلف اداره امور عمومی و نظام خطمشیگذاری قابل طرح است و یکی از مهمترین ساحتهایی که به نظر میرسد در عرصه حکمرانی حائز اهمیت است، نظام برنامهریزی توسعه در کشور است که به نوعی سطحی عالی از خطمشیگذاری ملی در نظر گرفته میشود. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشها و راهکارهای هوشمندسازی فرایند خطمشیگذاری عمومی در ایران با تاکید بر نظام برنامهریزی توسعه میباشد. روش پژوهش مبتنی بر مطالعات اسنادی و فراترکیب بوده و در بخش یافتهها پس از آسیبشناسی وضعیت کشور، راهکارهای هوشمندسازی در سه سطح طراحی برنامه هایتوسعه، اجراییسازی برنامههای توسعه و ارزشیابی برنامههای توسعه مورد بحث قرار گرفتهاند.
One of the concepts that has been developed in recent years in the field of public administration and governance is the concept of "smartening " and "smart governance" and based on this , approaches have been designed to smarten the public policy making process. smartening can be planned in various fields of public administration and policy making system , and one of the most important areas that seems to be important in the field of governance is the development planning system in the country , which is considered as a high level of national policy making. Based on this, the aim of the current research is to identify the challenges and solutions to smarten the public policy process in Iran with an emphasis on the development planning system. The research method is based on documentary and meta-synthesis studies , and in the findings section , after the pathology of the country's situation , smartening solutions are discussed at three levels of designing development plans, implementing development plans , and evaluating of development plans.
خلاصه ماشینی:
ir اطلاعات مقاله چکيده مقاله پژوهشي يکي از مفاهيمي که در سال هاي اخير در حوزه مديريت دولتي و حکمراني توسعه يافته است ، مفهوم «هوشمندسازي » و «حکمراني هوشمند» بوده و بر همين اساس رهيافت هايي براي هوشمندسازي فرآيند خط مشي گذاري عمومي نيز طرح گرديده است .
يکي از ساحت هايي که در نظام خط مشيگذاري ملي حائز اهميت است ، برنامه هاي توسعه ملي ميباشد که در اين پژوهش در سه سطح طراحي و تدوين ، اجراييسازي و ارزشيابي از منظر هوشمندسازي مورد بررسي و تحليل قرار ميگيرد.
1 -Andermatt 2- Göldi 3 -Alonso 4 -Castro 5 -Viale 6 -Albino 7- Castelnovo براي افزايش مشارکت عمومي ، راه حل هاي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات مانند رسانه هاي اجتماعي مي توانند به گسترش تعاملات ، جمع آوري بازخورد و در نتيجه حمايت از تصميم گيري بر اساس نيازهاي عمومي کمک کنند (کاستلنوو١ و همکاران ، ٢٠١٥).
1- Zwilling 2- Digital literacy 3-Meyers 4- Martin & Grudziecki يکپارچه سازيتعاملات ميان دستگاهيدرراستايتحقق برنامه ريزيهوشمند بر اساس مطالعه اي که در مرکز پژوهش هاي مجلس درباره « طـرح يکپارچـه سـازي داده هـا و اطلاعات ملي» به انجام رسيده است مهمترين چالش هاي اين حوزه شامل موارد زير ميباشد: الـف ) عدم تمايل دستگاه هاي اجرايي کشور به تبادل اطلاعات خود با ساير دستگاه ها به رغم حياتي بودن دسترسي به اين داده ها براي دستگاه هاي اجرايي متقاضي، ب ) عدم وجـود اختيـار و تکـاليف قـانوني کافي براي متوليان حوزه دولت الکترونيکي (هوشمند) در حوزه نظارت و مديريت بر نحوه نگهـداري، پردازش ، دسترسي، يکپارچه سازي، امنيت ، تبادل و به اشتراکگذاري داده هـا و اطلاعـات ج ) قـوانين متعارض براي تبادل الکترونيکي اطلاعات ميان دستگاه هاي اجرايي کشور د) نبود ضمانت اجراهـاي مناسب و کافي براي تکاليف مجريان و دسـتگاه هـاي همکـار در حـوزه توسـعه دولـت الکترونيکـي (هوشمند) بر همين اساس به نظر ميرسد به منظور تحقق هوشمندسازي نظام برنامه ريزي توسعه در کشور، ايجاد زيرساخت تعاملات و تبادلات هوشمند داده در ميان دسـتگاه هـاي و نهادهـاي مختلـف ضروري باشد.