چکیده:
در این تحقیق بعد از بیان مباحث مقدماتی ، به بیان مبانی تکفیری ها و خصوصا مبانی دو فرقه منحرف تکفیری یعنی خوارج و وهابیت پرداخته شده است ، فِرَقی که از سردمداران تکفیر از صدر اسلام تا کنون هستند و باعث ریخته شدن به ناحق خون عده کثیری از مسلمانان در طول تاریخ شده اند . بعد از بیان مبانی آنها با استناد به آیات و روایات و مبانی فقهای مذاهب اسلامی به نقد این جریان ها پرداخته شده است و آیاتی از قرآن کریم درباره اهمیت و ارزش خون و جان انسان بیان شده است. مرز میان اسلام و کفر از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی از جمله امامیه ، حنفیه ، مالکیه ، حنابله و شافعیه مورد بررسی قرار داده شده و آراء آنها در تکفیر اهل قبله مورد بررسی واقع شده است .در این تحقیق دیدگاه امامیه درباره مسلمان بودن اهل سنت و شیعیان غیر اثنی عشری و کافر بودن خوارج ، غالیان و نواصب بیان شده است .
منابع : در این تحقیق مهمترین منابع مورد استفاده قرار گرفته نوعا موضوعات فقهی ، کلامی ، روایی ، و تاریخی خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
همانطور که این معنا برای کافر به معنای کسی که منکـر وحـدانیت خداونـد یـا شـریعت یـا نبوت باشد نیز کار برد دارد ( مفردات ألفاظ القرآن ، ص۷١٤) و کشاورز ر نیز کافر مـی گوینـد؛ چـرا کـه دانه را در خاک پنهان می کند همانطور که از این لغت در قرآن کریم نیز استفاده شده است « ک م ث ـل غیـث أعج ب الک فا ر ن باته » ،همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو می برد ( حدید /۲۰ ) کفر در اصطلاح به معنای ایمان نیاوردن به چیزی است که شأنش ایمان آوردن به آن است مثـل عـدم ایمان بـه خـدا و توحید و نبوت پیامبر خدا صلی الله علیه و آلـه و روز قیـام( الایمـان و الکفـر ، ص٤۹) کفر اگر بدون قرینه استعمال شود، به کفر در اصطلاح فقها اطـلاق می شـود، کـه همـان خـروج از دایـره اسلام و ارتداد است ؛ و مشمول احکام خاصی از قبیل نجاست و عدم جـواز مـناکحه و ...
١ ) زیارت قبور ابن تیمیه از بزرگان و موسسان وهابیت نسبت به کسانی کـه اعتقـاد بـه زیـارت و توسـل بـه قبـور دارنـد حکم شرک می دهد او می گوید که متوسلان به قبوری که حاجت خود را از قبور پیامبر صـلی اللـه علیـه و آله یا صالحی می خواهند مثل اینکه مرضشان برطرف شود یـا دیـنش اداء شـود ، یـا سـلامتی خـود و خانواده خود را می خواهد و خلاصه چیزهایی شبیه به اینها که جز خداوند کسی بر آن قادر نیسـت ، ایـن شرک صریح است و واجب است این فرد رابه توبه وادار کنیم و اگرتوبه نکرد او را بکشـیم (ابـن تیمیـه ؛ حرانی ، احمد ابن عبد الحلیم ، ج١، ص١۷و١۸) ٢) غلو درباره اهل بیت ابن جبرین (- عبدالله بن جبرین از خانواده بنی زید متولـد ۱۳۵۳ قمـری در روسـتای قویعیـه در منطقـه ریاض عربستان سعودی از علمای وهابیت در عربستان سعودی است .