چکیده:
با توجه به رویکرد اطلاعاتی، سرمایة اجتماعی مدیرعامل مدیریت منابع شرکت و کارایی اقتصادی را بهبود میبخشد و هماهنگی سیاستهای مالی شرکت را افزایش و در نتیجه عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش میدهد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سرمایة اجتماعی مدیرعامل با ریسکپذیری شرکت و سیاستهای مالی است. جامعة آماری این پژوهش همة شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران هستند و 140 شرکت در دورة زمانی 1395 تا 1400 به روش حذف سامانمند انتخاب شدهاند. همچنین برای آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر دادههای ترکیبی استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بین سرمایة اجتماعی مدیرعامل و ریسکپذیری شرکت رابطة مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نشاندهندة این است که بین سرمایة اجتماعی مدیرعامل و سیاستهای مالی شرکت رابطة مستقیم و معناداری وجود دارد. سرمایة اجتماعی مدیرعامل راه را برای گردش اطلاعات باز میکند، برآیند تلاشهای مدیران در سیاستهای مالی شرکت توسط نیروهای بازار مشاهده میشود، هزینة تأمین مالی خارجی را کاهش میدهد، مشارکت بازار سهام را گسترش میدهد، و نقش مهمی در تصمیمگیریهای انتخاب پرتفوی ایفا میکند.
According to the information approach, the social capital of the CEO improves the company's resource management and economic efficiency, and increases the coordination of the company's financial policies, thereby reducing information asymmetry. Hence, the purpose of this research is to investigate the relationship between the social capital of the CEO and the company's risk-taking and financial policies. The statistical population of this research is all the companies accepted in the Tehran Stock Exchange and 140 companies were selected in the period of 2015 to 2020 by systematic elimination method. Also, to test research hypotheses, a multivariate regression model based on combined data was used. The results indicate that there is a direct and significant relationship between CEO's social capital and the company's risk-taking, and it also indicates that there is a direct and significant relationship between CEO's social capital and the company's financial policies. The CEO's social capital opens the way for the circulation of information, the results of the managers' efforts in the company's financial policies are observed by the market forces, it reduces the cost of external financing, expands the participation of the stock market, and plays an important role in portfolio selection decisions.