چکیده:
قاعده لاضرر یکی از قواعد مهم در فقه مسلمین بوده و در تمامی ابواب فقهی کاربرد دارد. از آنجا که سیاست یکی از حوزههای مهم جوامع انسانی است و به تعبیر امام خمینی اسلام و فقهش، به تمامه سیاسی است، ارتباط این قاعد با سیاست، بسیار با ارزش و اساسی، تلقی میشود و میتوان از ظرفیت این قاعده در حوزه سیاست و نظام بینالملل استفاده کرد. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سوال است که از ظرفیت قاعده مهم لاضرر، در عرصه سیاست به معنای عام آن، چگونه میتوان بهره برد؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که بنابر رویکر امام خمینی به این قاعده که آن را یک امر حکومتی میداند، این قاعده میتواند یاریگر فقیه در عرصههای گوناگون سیاسی- اجتماعی باشد. این قاعده میتواند در تمامی عرصههای فردی، اجتماعی، سیاسی (ملی و بینالمللی)، مانع به فعلیت رسیدن برخی از احکام ثابت گردد. در این صورت باید این ضرر به تناسب حکم و موضوع، متعلق حکم مشخص گردد؛ اگر ضرر در عرصه فردی است، متعلق تشخیص آن نوع افراد جامعه است و اگر ضرر، سیاسی و حکومتی است، مرجع تشخیص آن حاکم اسلامی است؛ در نتیجه حاکم اسلامی، بر اساس مصلحت جامعه اسلامی، سعه و دامنه ضرر را تشخیص میدهد و بر اساس آن عمل میکند.
The principle of La Zerar (no harm) is one of the important rules in Islamic Fiqh (Jurisprudence)and it is practical in all jurisprudential aspects. Since politics is one of the significant fields in human societies and according to Imam Khomeini, Islam and its Fiqh are completely political issues, the relation between this principle and politics is considered so valuable and pivotal. It is possible to utilize the potential of this principle in the realm of politics and international systems. In this regard, the present research aims to answer how we can make use of the potential of this principle in the realm of politics in general. The research method is descriptive-analytic, and the results indicate that according to Imam Khomeini’s approach to this principle that regards it as a governmental order, it can assist jurists in different political and social fields and prevent the actualization of some established laws in all individual, social, and political (national-international) domains. In this case, the harm should be identified in terms of compatibility between order and subject: If it refers to an individual subject, it should be identified by individuals and if it is political and governmental, it is within the authority of the Islamic ruler. Therefore, the Islamic ruler should identify the extent of harm with respect to the interests of Islamic society and act accordingly.
خلاصه ماشینی:
البته روایتهای دیگری در کافی و برخی کتب دیگر به همین مضمون وجود دارد که عبارت «وَ لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ» در آنها آمده است؛ اما آنچه به عنوان قاعده لاضرر و لاضرار، مطرح است، بیشتر مستفاد از روایت «لاضرر و لا ضرار» است؛ که طبق این روایت، ضرر در اسلام وجود ندارد.
بسیاری از عالمان دین، از جمله نراقی متمایل به این نظر شدهاند(نراقی، 1375: ص51)؛ اما شیخ انصاری، ضمن پذیرش این دیدگاه در «المکاسب» مینویسد: مقصود حدیث قاعده لاضرر، نفى حکم شرعی ضرری است؛ به این معنى که در اسلام حکم ضرر و زیان جعل نشده است.
هـ) نهی حکومتی: امام خمینى در بررسی این حدیث و قاعده به دست آمده از آن، ابتدا و در دیدگاه اولیه خود، نظر شیخ انصاری و دیگر فقها را پذیرفته و مفاد قاعده لاضرر را نفی حکم ضرری میداند (امام خمینی، 1398: ج1، ص46، 267؛ 1373: ج1، ص51)؛ ولى در رساله دیگر، «لا»ی لاضرر را لای نفى جنس گرفته و به معنى نهى معنا کرده است؛ که میتوان گفت، مفهوم لاضرر و لاضرار، نهى از اضرار است، اما نه به معناى نهى الهى؛ بلکه به معناى نهى حکومتى و سلطانى است.
A Study of the Reform Movement by Imām Hosein(AS) to Protect the Noble Qur’an from Spiritual Distortion of Bani Umayah 1 Seyyed Mehdi Rahmati Assistant Professor, Department of Theology (Quran and Hadith Sciences), Faculty of Humanities, Gonbad Kavos University, Golestan, Iran.
ir Abstract The purpose of the present study is to analyze the reformist movement attempts by Imām Hosein (AS) to protect the Noble Qur’an from spiritual distortion of Bani Umayyah.