چکیده:
از مهمترین ملاکهای جدی در اعتبارسنجی یک دیدگاه، مطالعه انتقادی نمودهای معرفتی بیرونی و بازکاوی مبانی، شالودهها و زیرساختهای بنیادین فکری آن است. مبنای زبانشناختی یکی از مبانی بنیادی، مهم و سزامند کاوش در حوزه حیرتآفرین انگاری زبان قرآن است. این نوشتار میکوشد با کاربست ملاحظات دقیق عقلی، مبنای یادشده را مورد تحلیل انتقادی قرار دهد و بدینطریق سستی دیدگاه حیرتآفرینی زبان قرآن را به اثبات بنشیند. روش پژوهش این مقاله اسنادی و تحلیلی است و یافتههای تحقیق حاکی از اینست که مبنای زبانشناختی دیدگاه حیرتآفرینی زبان قرآن دچار چالشهای جدی بسیاری است. بهعنوان نمونه نخست از حیث تبارشناسی با هرمنوتیک فلسفی همآوایی دارد. دوم از لحاظ معناشناسی نگرشی مفاهمهناپذیر قلمداد میشود. سوم از نظر روششناسی برخوردار از منطق نسبیگرایی در تفسیر و چالشمندی نفی معنای گوهری متن است. چهارم اشکال روایی تحمیلگری و تحریف در تفسیر را فراروی خود میبیند. بنابراین دیدگاه حیرتآفرینی زبان قرآن بهمعنای فهمناپذیری و بیقراری معنایی آن، مبتنی بر مبنایی معیوب تولید شده است.
One of the most important serious criteria in the validation of a point of view is the critical study of external epistemic manifestations and the re-examination of its foundations, foundations and fundamental intellectual infrastructures. Linguistic basis is one of the fundamental, important and worthy bases of exploration in the astonishing field of Qur'anic language. This article tries to critically analyze the above-mentioned basis by applying careful intellectual considerations, and thus prove the weakness of the surprising view of the language of the Qur'an. The research method of this article is documentary and analytical, and the findings of the research indicate that the linguistic basis of the astonishing view of the language of the Qur'an has many serious challenges.As the first example, in terms of genealogy, it is consistent with philosophical hermeneutics. The second is considered an incomprehensible attitude in terms of semantics. Third, in terms of methodology, it has the logic of relativism in interpretation and the challenge of negating the essential meaning of the text. Fourth, he sees the narrative forms of imposition and distortion in the interpretation. Therefore, because the astonishing view of the language of the Qur'an is based on a flawed basis, the pattern of the incomprehensible language of the Qur'an and its semantic restlessness is inaudible.