چکیده:
گردشگری به عنوان نیروی محرکهای برای توسعه منطقهای بیان میشود. گردشگری موفق میتواند درآمد دولت» اشتغال
و دریافتیهای گردشگر مقصد را افزایش دهد. از این روء تحقیق حاضر با هدف شناسایی و تبیین عوامل موئر بر
گردشگری شهری انجام شد. برای این منظورء ادبیات و پیشینه تحقیق به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته و با
استفاده از رویکرد ویکور فازی به رتبهبندی آنها پرداخته شد. بر اساس بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق, ۱۶ عامل موّثر بر
گردشگری شهری شناسایی شد و نتایج حاصل از روش ویکور فازی نیز نشان داد که امکانات زیرساختی» هوشمندسازی
شهری و فرهنگ گردشگرپذیری به ترتیب در سه رتبه اول قرار دارند. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاداتی
نیز ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
بر اساس بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق، 16 عامل مؤثر بر گردشگری شهری شناسایی شد و نتایج حاصل از روش ویکور فازی نیز نشان داد که امکانات زیرساختی، هوشمندسازی شهری و فرهنگ گردشگرپذیری به ترتیب در سه رتبه اول قرار دارند.
از این رو، در تحقیق حاضر بر آن شدیم که عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهری در ایران را مورد بررسی قرار داده و سپس به اولویتبندی آنها بپردا > 2- مبانی نظری ت > 2-1- گرد > واژه گردشگري، مسافرت يا توريسم، داراي قدمتي به پهناي تمدن بشري است و به عنوان پديدهاي نوظهور، آغـاز آن بـه اوايل قرن نوزدهم بازميگردد (پاپلي يزدي سقايي، 1388).
این نوع از گردشگری به مجموعـه فعالیتهـای توسعه یافته در مراکز شهری که دارای زیرساختهای مناسب گردشگری و عناصر طبیعی، تـاریخی و فرهنگـی هسـتند و به صورت یک قطب جاذب از طریق عرضه محصولات و مصرف تولیدات و خدمات برای جذب گردشـگرها عمـل میکنـد تعریف شده است (استعلاجی و خوشنیت، 1391) گردشـگری در بافتهـای تـاریخی از جملـه بخشهـای ارزنـده اقتصاد فرهنگی است که موجب نوآوری در بسیاری از سطوح اقتصاد شـهری خواهـد شـد (حـاجی حسـینی و همکـاران، 1393) و بهعنوان حافظ آثار تاریخی و تقویت و ایجاد اجتماعات محلی سعی میکند ارتباطی معنادار بـین حمایـت از فعالیتهای جدید و ایجاد محیط فرهنگی به وجود آورد (قربـانی و همکـاران، 1392 ) فعالیـت جدیـد و ایجـاد محیط هـای سرزنده گردشگری به واسطه تعریف پروژههای محرك توسعه فـراهم خواهـد شـد.
, & Phonthanukitithaworn, C Cracolici & Nijkamp Alam Sultana, s Le-Klähn, D.