چکیده:
در گسترة تمدن ایرانی- اسلامی، آیین فتوت به مثابه خرده فرهنگی نیرومند بنا به مقتضیات تاریخی موجد گفتمان های متکثری بوده است. این آیین برآمده از یک ضرورت اجتماعی و تاریخی در برابر نظام های خودکامه و عدالت ستیز در دوره های مختلف تاریخ ایران بوده، به طور کلی نظام عیاری تفکری آرمانشهری است و گفتمان های گوناگون فتوت، جلوه های گوناگون این اندیشه و نظام را بازنموده است. این پژوهش با رویکرد کیفی واستفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر یک از گفتمانهای فتوت عیاری، دینی، صوفیانه، اصناف و پهلوانی، آرمانهای خود را به ترتیب در قالب: جنگ و شورش و طرد هنجارهای جامعه؛ عدالت محوری، حمایت از مظلوم و تجلی انسان کامل در سیمای علی(ع)؛ مجاهده با نفس و رسیدن به کمالات معنوی و روحانی؛ پیوند فن و صنعت با ذات حق و رساندن روح به کمال معرفت الهی؛ انزجار از ظلم و بیدادگران، و سامان دادن به شرایط ناگوار و ناهموار اقتصادی و اجتماعی مردم بینوا دنبال کرده اند.
In the scope of Iranian-Islamic civilization, futuwwat ritual as a powerful subculture has been the originator of multiple discourses according to historical requirements. This ritual arose out of a social and historical necessity against autocratic and anti-justice systems in different periods of Iran's history; in general, the Ayyari system is a utopian thinking system, and the various discourses of Futuwwat have represented the various manifestations of this thought and system. This research was conducted in a qualitative approach and by using the content analysis method. The results of this research demonstrate that each of the discourses of Ayyari Futuwwat, religious, Sufi, guilds, and Pahlavi, have followed their ideals, respectively, in the form of: war and rebellion and rejection of society's norms; justice-orientation, support the oppressed and the manifestation of the perfect human-being in the visage of Imam Ali (A.S.); crusade against self and reaching unworldly and spiritual perfections; linking art and craft with the essence of truth as well as bringing the soul to the perfection of divine knowledge; Disgust of oppression and rioters, and arranging the unfortunate and uneven economic and social conditions of poor people.