چکیده:
مقدمه و هدف: در نوجوانانی نگرش افراد نسبت به موانع و مزایای مشارکت در فعالیت بدنی به عنوان عامل اثرگذار بر تصمیم گیری های آنان به منظور مشارکت در یک فعالیت منظم در نظر گرفته شده است. هدف از این پژوهش، سنجش میزان مشارکت دانش آموزان متوسطۀ اول شهر مشهد و بررسی عوامل روان شناختی مؤثر در مشارکت و کناره گیری آنان از ورزش است. روش تحقیق: این پژوهش برروی 386 دانش آموزان 15-13 به روش تصادفی خوشه ای- مرحله ای انجام شد و از سه پرسشنامۀ خودگزارشی، نگرش به ورزش نکفب و موانع مشارکت کارول و آلکساندریا استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، (75 درصد) دانش آموزان شرکتکننده فعال و (25درصد) غیرفعال هستند. همچنین، از اصلی ترین موانع عدم مشارکت؛ موانع شخصی (کمبود زمان، عدم علاقه ، ترس از آسیب دیدگی و خستگی) ، موانع محیطی (عدم امکانات، فضاهای آموزشی نامناسب) و موانع اجتماعی (نداشتن همراه، عدم حمایت والدین، فشارهای اجتماعی) و عوامل درونی در درجه اول (آمادگی و سلامت جسمانی، کسب لذت و علاقه، سلامت روان، سرگرمی و تفریح) و عوامل بیرونی (در کنار دوستان بودن، یافتن دوستان جدید، رشد اجتماعی، رقابت) در درجه دوم الویت دلایل مشارکت در فعالیت های بدنی در نوجوانان می باشد. بحث: انجام این پژوهش در این بازه سنی می تواند راهی برای تأمل و تفکر بیشتر در جهت ارتقاء ورزش نوجوانان جهت رسیدن به جامعه ای پویا باشد.
Background & Purpose: In adolescence, people's attitude toward barriers and benefits of participation in activity is considered as an effective factor. This research aims to measure the rate of high school first grade student's participation in sposts and investigate psychological factor for leaving it in Mashhad. Methodology:This research is done on 386 students between 13 to 15 years old based on randomized clustering and three questionnaires including self-report,attitudes toward sport and obstacles in participation of Carrol and Alexandria were used. Results: revealed that 75 percents of students are active and 25 percents are detractive. Also major obstacles in nonparticipating are personal obstacles (lack of time,lack of interest,risk of injuries ,tiredness), environmental obstacles (lack of facilities,inappropriate educational spaces), social obstacles (lack of accompanying,lack of family support,social pressure) and internal factors(physical healthy,pleasure,mental health,recreation and entertainment) and external factors (being with friends,finding new friends,social growth,competition) can be noted.Conclusion: Doing this research in this age range can be a way to reflect on how to promote adolescent sports to achieve a dynamic society.