چکیده:
یکی از فرآیندهای مهم در آموزشوپرورش فعالیتهای یاددهی–یادگیری معلم و روشهای تدریس اوست. در هر نظام آموزشوپرورش هدف تربیتی و آموزشی درنهایت بوسیله معلم تحقق مییابد. محتوی دروس، موضوعهای علمی، الگوهای تربیتی و رفتاری همه و همه بوسیله معلم به دانشآموزان منتقل میشود. در فرآیند آموزش، یادگیری از طریق تدریس صورت میگیرد. این پژوهش باهدف تفاوت نگرش دبیران در خصوص موانع مربوط به یاد دهنده در روشهای نوین تدریس تربیتبدنی انجام پذیرفت. بدین منظور تعداد 522 نفر از دبیران زن و مرد شاغل در کل مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان بهعنوان جامعه آماری انتخاب گردید. پرسشنامهای، مشتمل بر 54 سؤال که به بررسی و شناسایی موانع مختلف موجود در اجرای روشهای نوین تدریس تربیتبدنی پایه اول متوسطه از دیدگاه دبیران تربیتبدنی میپردازد. برای این منظور موانع موجود در اجرای روشهای نوین تدریس را به چهار قسمت تقسیم کرده و برای هر قسمت سؤالات مربوط به خود نوشتهشده است و درنهایت بر اساس مقیاس درجهبندی لیکرت تنظیم گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که عدم بهکارگیری روشهای نوین تدریس در فرآیند آموزشی درس تربیتبدنی، عدم علاقهمندی دانشآموزان به کلاس درس تربیتبدنی، عدم استفاده از روشهای علمی و کمبود فضای آموزشی از دلایل تفاوت در نگرش دبیران نسبت به این مسئله میباشد.
One of the important processes in education is the teacher's teaching-learning activities and teaching methods. In any education system, the educational goal is ultimately achieved by the teacher. The content of the lessons, scientific topics, educational and behavioral patterns are all conveyed to the students by the teacher. In the teaching process, learning takes place through teaching. This study was conducted with the aim of differentiating teachers' attitudes about teacher-related barriers in modern methods of physical education teaching. For this purpose, 522 male and female teachers working in all secondary schools in Khuzestan province were selected as the statistical population. A questionnaire consisting of 54 questions that examines and identifies the various obstacles in the implementation of new methods of teaching physical education in the first grade of high school from the perspective of physical education teachers. For this purpose, the existing obstacles in the implementation of modern teaching methods are divided into four parts, and for each part, questions related to it are written, and finally, it was adjusted based on the Likert grading scale. The results of this study showed that the lack of application of new teaching methods in the educational process of physical education, lack of Students 'interest in physical education classroom, lack of use of scientific methods and lack of educational space are the reasons for the difference in teachers' attitudes toward
خلاصه ماشینی:
ارزیابی نگرش دبیران در خصوص موانع مربوط یاد دهنده در روشهای نوین تدریس تربیت بدنی خلیل سیاحی 1 ، مژگان صالحی پور 2 چکیده یکی از فرآیندهای مهم در آموزش وپرورش فعالیت های یاددهی–یادگیری معلم و روش های تدریس اوست.
نتایج این پژوهش نشان داد که عدم بکارگیری روش های نوین تدریس در فرآیند آموزشی درس تربیت بدنی، عدم علاقه مندی دانش آموزان به کلاس درس تربیت بدنی، عدم استفاده از روش های علمی و کمبود فضای آموزشی از دلایل تفاوت در نگرش دبیران نسبت به این مساله می باشد.
نتایج این پژوهش نشان داد که عدم بکارگیری روش های نوین تدریس در فرآیند آموزشی درس تربیت بدنی، عدم علاقه مندی دانش آموزان به کلاس درس تربیت بدنی، عدم استفاده از روش های علمی و کمبود فضای آموزشی از دلایل تفاوت در نگرش دبیران نسبت به این مساله می باشد.
نتایج این پژوهش نشان داد که عدم بکارگیری روش های نوین تدریس در فرآیند آموزشی درس تربیت بدنی، عدم علاقه مندی دانش آموزان به کلاس درس تربیت بدنی، عدم استفاده از روش های علمی و کمبود فضای آموزشی از دلایل تفاوت در نگرش دبیران نسبت به این مساله می باشد.
مقدار آزمون تی تک نمونه ای ( 48/18= t ) برای بررسی موانع مربوط به یاددهنده و روش های نوین تدریس از دیدگاه دبیران تربیت بدنی استان خوزستان در سطح خطاي 05/0 معنادار مـيباشد لذا فرض صفر رد میشود و فرضیه تایید می شود.