چکیده:
تربیت مشاوران شایسته نیاز به برنامههای با کیفیت دارد. در میان شیوههای تضمین کیفیت در آموزش عالی، اعتبارسنجی گستردهترین رویکرد با قضاوتی صریح درباره رعایت حداقل معیارهای لازم است. با این وجود برای تضمین کیفیت برنامههای مختلف تربیت مشاور در ایران تا کنون خط مشی مشخصی وجود نداشته است. در این مطالعه با هدف شناسایی حداقل مؤلفههای اساسی برای پیشنهاد الگوی جامع و موجز اعتبارسنجی یک برنامه تربیت مشاور هسته، به مقایسه و تحلیل الگوهای اعتبارسنجی پیشرو برنامههای تربیت مشاور با رویکرد کیفی و روش فراترکیب نظریه آفرین پرداخته شده است. طبق این روش، با مرور نظاممند کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای، الگویی برای اعتبارسنجی برنامه تربیت مشاور توسعه یافته است که قابل تعمیم و تجویز در زمینههای مختلف میباشد. روش نمونهگیری هدفمند بوده و اسناد مرتبط با شش موقعیت در سطح بینالمللی مورد بررسی نهایی قرار گرفتهاند. یافتهها 3 عامل، 6 ملاک، 18 نشانگر، 6 ویژگی بنیادی و 6 مرحله اقدام در یک الگوی اعتبارسنجی برنامه تربیت مشاور جامع را مشخص میسازند. در نتیجه الگویی برای اعتبارسنجی برنامه تربیت مشاور پیشنهاد شده است که حوزههای شاخص، اولویتهای کاربردی، روند تضمین کیفیت و تأیید این برنامه را با تأکید بر فرهنگ شواهد به جای معیارهای سختگیرانه، معین میسازد. با استفاده از این الگو، ممکن است یکپارچگی بیشتری در بین برنامههای مختلف از نظر کیفیت آنها پدیدار شود که منجر به هویت حرفهای قویتر، سطح بالاتر آموزش برای مشاوران و مراقبت از مراجعان گردد، به ویژه زمانی که مسأله صدور مجوز در این رابطه مطرح است.
Training competent counselors requires quality programs. Amongst the approaches of quality assurance in higher education, accreditation is the most extensive one with an explicit judgment about meeting the minimum necessary standards. However, there has been no specified policy for quality assurance of various counselor training programs in Iran. In this study, with the aim of identifying the minimum essential components to propose comprehensive and concise accreditation model for a core counselor training program, the pioneer accreditation models of counselor training programs have been compared and analyzed using qualitative approach and theory-generating meta-synthesis method. According to this method, by a qualitative systematic review based on grounded theory, a model has been developed for the accreditation of the counselor training program, which is generalizable and prescribable in different contexts. The sampling method was purposeful and the documents related to six situations at the international level have been subjected to final review. The findings specify 3 factors, 6 criteria, 18 indicators, 6 fundamental features and 6 action steps in a comprehensive counselor training program accreditation model. As a result, an accreditation model has been proposed which determines the indicator areas, practical priorities, the quality assurance and approval procedure of a counselor training program, emphasizing the culture of evidence instead of strict standards. By utilizing this model, may a greater unification emerge amongst various programs in terms of their quality, resulting in a stronger professional identity, a higher level of training for counselors and care for clients, especially when it comes to licensing.