چکیده:
هرچند اصل مسئله حرکت چالشهای متعددی را در تاریخ فلسفه رقم زده است، حرکت جوهری بهعنوان نقطه عطف حکمت متعالیه آبستن مناقشات مضاعفی است که قابل پیگیری در مانیفست تناقضباوری میباشد. یکی از این چالشها از دست رفتن اینهمانیِ موضوعْ در بستر حرکت و به تبع آنْ تحقق حالتهای مرزی و بوجود آمدن معماییست که در ادبیات فلسفی به دشواره ابهام شهرت پیدا کرده است. این مناقشات، خود، زایندهی پارادوکسهایی هستند که تناقضباوران معاصر، آنها را شواهدی بر وجود تناقض در جهان خارج تلقی میکنند. نمود این چالشها و ارتباط آن با حرکت جوهری در مساله پیوستار است. از آنجا که تغییر و تبدلِ صور نوعی در بستر حرکت جوهری نه دفعی بلکه از نوع تدریج و اتصال است، لذا این عدمِ مرز در مراحل مختلف حرکت زمینهساز صدق دو ماهیت مختلف در آنِ واحد بر موضوع واحد میگردد که این خودْ مستلزم تناقض است. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیل انتقادی نشان داده است که صدرالمتألهین برای هر دوی این چالشها پاسخهایی داشته است. وی چالش اینهمانی را با ایده «مادة مع صورة مّا» پاسخ داده و چالش ابهام را به قصور ادراک ما از تطابق ماهیت با همه انحاء هستی ارجاع داده است.
although the principle of the theory of the motion has created many challenges in the history of philosophy, the substantial motion as a turning point of transcendent theosophy (hikmat al muta'alyah) is pregnant with double controversies that can be followed in the manifesto of dialectic . one of these challenges is the loss of the identity of the subject in the context of motion and, consequently, the realization of borderline states and the emergence of a mystery that has become famous in the philosophical literature as the difficulty of ambiguity.
these disputes themselves are the generators of paradoxes that contemporary paradoxists consider as evidence of the existence of contradictions in the outside world.the appearance of these challenges and its connection with the substantial motion is in the continuum problem.since the change and metamorphosis of a kind in the bed of substantial motion is not repulsive but of gradual and connecting type, therefore, this lack of borderline in different stages of motion is the basis for the truth of two different natures at the same time on a single subject, which itself requires a contradiction.
the present research has shown with the descriptive method and critical analysis that mulla sadra had answers for both of these challenges. he answered the challenge of identity with the idea of “hylomorphism” (compound of matter and immaterial form) and referred the challenge of ambiguity to the
failure of our perception of the compatibility of nature with all aspects of existence as reality