چکیده:
ژان کلنز، ایرانشناس بلژیکی، یکی از پژوهشگران مشهور در حوزۀ مطالعات اوستایی و زبانها و ادیان هندوایرانی است که نزدیک به شصت سال از عمر خود را در این زمینه پژوهش کرده و بیش از دویست اثر به نگارش درآورده است. تفسیر فدیه بهعنوان اصلی واحد در اوستا (2015) و مطالعات اوستایی و مزدایی جلد 4 و 5 (2011 و 2013) جدیدترین آثار او هستند. دانش عمیق، نگاه متمایز و بدیع و روحیۀ کنجکاوانه و دقیق کلنز سبب شده است نظریههای او با دیگر پژوهشگران متفاوت باشد؛ در این میان، برخی پژوهشگران انتقادات زیادی بر او وارد کرده و برخی دیگر او را پیشتاز دانش و نگاهی نو در این رشته دانستهاند. در این نوشتار، با روش توصیفی، نظرات کلنز دربارۀ دین اوستای قدیم، دین هخامنشیان، معاد در گاهان، نامهای خاص در گاهان و سرایندۀ گاهان آورده شده است. مطالعات نشان میدهد از نظر کلنز دین در اوستای گاهانی نامعلوم است. در گاهان هیچ شاهدی دال بر وجود معاد نیست؛ گاهان متنی آیینی است و سرودۀ زردشت نیست؛ اسامی خاص بهکار رفته در گاهان نمادین هستند و بر شخصیتهای واقعی دلالت ندارند.
J Jean Kellens, a Belgian Iranian studies, is one of the famous researchers in the field of Avestan studies and Indo-Iranian languages and religions, who has researched in this field for nearly sixty years of his life and has written more than two hundred works. L’exegese du sacrifice comme principe unitaire de l’Avesta (2015) and Etudes avestiques et mazdeennes volumes 4 and 5 (2011 and 2013) are his most recent works. Deep knowledge, distinct and original view, and curious spirit of Kellens have caused his theories to be different from other researchers; Some researchers have criticized him a lot and others have considered him as the vanguard of knowledge and a new perspective in this field. This article, with a descriptive method, studies Kellens’ opinions about the old Avestan religion, the Achaemenian religion, Resurrection in Gahan, special names in Gahan and the singer of Gahan. Studies show that according to Kellens, religion in Gahan is unknown; there is no evidence of Resurrection in Gahan; Gahan is a ritual text and not Zoroaster's poem; The proper names used are sometimes symbolic and do not refer to real characters.