چکیده:
عدالت ترمیمی اصطلاحی پرکاربرد در دهه های اخیر سیاست جنایی است که مانند هر نظریه و پدیده نوظهور دیگر با اقبال کم نظیری روبرو گردیده است و حتی در عرصه میدانی جلوه هایی از آن به منصه ظهور رسیدند و هنوز هم تلاش هایی برای تداوم و توسعه این جلوه ها در بدنه نظام عدالت کیفری در حال انجام است که تهیه لایحه عدالت ترمیمی و تلاش برای تدوین قانون عدالت ترمیمی از آن جمله است . این در حالی است که به نظر نگارنده دیگر زمان تسلیم و پذیرش محض و بدون کارشناسی کارآمد و موثر در خصوص نظریات نوظهور و جلوه های عملی آنها بدون ایجاد زیر ساخت های مناسب فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و حقوقی به سر آمده و اگرهم نظام عدالت کیفری کشورمان قبلا از این دست اقبال ها بهره هایی برده است ، نباید دلیلی بر موفقیت آمیز بودن پذیرش هر تئوری نوپدید و عملیاتی کردن آن ، تلقی شود . نگارنده در این مجال تلاش نموده تا برخی از زوایای مکتب نسبتا نوظهور عدالت ترمیمی را به بوته نقد بکشد و البته در این راه به اقوال صاحبنظران و متخصصین که در این زمینه مطالعه و پژوهش هایی داشته اند استناد نموده است و در پایان مقاله نیز مروری مختصر بر نظام عدالت کیفری اسلام تحت عنوان عدالت تشریعی در مقایسه با عدالت ترمیمی انجام داده است .روش گرد آوری اطلاعات در این مقاله ، کتابخانه ای است و مطالب به روش توصیفی ، تحلیل شده اند .
Restorative justice is a term used in recent decades in criminal policy, which has received unprecedented acclaim as in any other emerging theory and phenomenon. They have since emerged, and efforts are still underway to continue and develop these effects within the criminal justice system. However, it seems to me that the time has come for the sheer submission of effective and effective expertise on imported and emerging theories and their practical implications, although the criminal justice system of our country has already experienced such Adoption of issues such as conditional release, suspended sentence, imprisonment alternatives and the like has benefited, and should not be seen as a reason for the successful adoption of any import theory and its operation. The author has attempted to critique some of the relatively emerging aspects of restorative justice in this way and has cited experts and scholars in this field and a brief overview at the end of the article. It has done so in the criminal justice system of Islam under the heading of Theology justice or, in other words, in opposition to restorative justice. May the attention of our dear fanatics and criminologists focus on the rich and productive system of Theology justice and the use of its valuable programs and guidelines. The method of information orientation in this article is a library and the materials are analyzed in a descriptive manner