چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مکانیسمهای اثرگذاری عوامل فرهنگی و اجتماعی بر تعین احکام فقهی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که عوامل فرهنگی و اجتماعی در تعین احکام فقهی در سه حیطه تغییر حکم واقعی، تغییر حکم ظاهری وتغییر حکم حکومتی با مکانیسمهای مختلف تاثیرگذار هستند. در حیطه تغییر احکام واقعی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، با ایجاد تغییر در موضوع حکم، مصداق حکم، متعلق حکم و یا مصداق متعلق و نیز زوال علت حکم و همچنین ایجاد تغییر در اهمیت حکم و بروز تزاحم دو حکم در مقام امتثال، در تغییر حکم واقعی و تعین آن تاثیر میگذارند. در احکام ظاهری عوامل فرهنگی و اجتماعی با ایجاد تغییر در ظهور دلیل فقهی، پدیدارسازی موردی یا موسمی بودن حکم، کشف حکومتی بودن حکم، ظاهرسازی مرتبهدار بودن دلیل حکم و تغییر مفهوم، با ایجاد توجه به لوازم عادی یا عقلی معنی، تغییر این احکام را سبب میشوند. در احکام حکومتی عوامل فرهنگی و اجتماعی با ایجاد تغییر در درجه اهمیت قوانین الهی، مصالح و نظم عمومی و به واسطه فقیه حاکم، در تعین احکام فقهی تاثیرگذار هستند.
The present study was conducted with the aim of investigating the mechanisms of the influence of cultural and social factors on the determination of jurisprudence by a descriptive-analytical method. In fact, this research seeks to answer the question that what are the mechanisms of the influence of cultural and social factors on jurisprudence? Since the rulings of the Holy Sharia are legislated according to the real interests and evils, the question that is often noticed and repeated is that according to the belief of Muslims in the immortality of Islamic rulings and the immutability of the rules and sanctities established by the hand of the Prophet Dear Islam, how and with what mechanism do new cultural and social factors affect the determination of jurisprudence in line with the dynamics of Islamic jurisprudence and in order to respond to the needs of the day The results of this study showed that cultural and social factors are effective in determining jurisprudence in the three areas of changing the actual ruling, changing the apparent ruling, and changing the government ruling with different mechanisms. In the field of changing the real rulings, cultural and social factors by creating a change in the subject of the ruling, the precedent of the ruling, the property of the ruling or the property of the ruling, as well as the deterioration of the cause of the ruling, as well as creating a change in the importance of the ruling and the occurrence of conflict between two rulings in the position of compliance, in the change of the real ruling and They affect its determination In the apparent rulings, cultural and social factors by creating a change in the appearance of the jurisprudential reason, making the case or seasonality of the ruling appear, discovering the governmental nature of the ruling, making the reason of the ruling appear to be high-ranking, and changing the meaning by paying attention to the normal or rational means of the meaning, change these rulings. They cause In governmental rulings, cultural and social factors influence the determination of jurisprudence by changing the importance of divine laws, interests, and public order through the ruling jurist.
خلاصه ماشینی:
مقدمه بارها و بارها اتفاق افتاده است که ما با افراد مختلفي مواجه شده ، و مشاهده کرده ايم که نوع نگاه و رويکرد آنها به مسـائل ، متفـاوت اسـت ؛ نگاه و رويکرد برخي از ايشان به جهان صرفاً مادي است ، در حاليکه برخي ديگر جامع تر مينگرند؛ برخي عقل حساب گر دارنـد و برخـي قضا- قدري ميانديشند؛ گروهي جهان بيني باز دارند و گروهي بسته فکر ميکنند؛ جمعي رويکردي عقلاني، و جمعي رويکردي احساسـي به مسائل دارند؛ عده اي کل نگر و عده اي جزءنگرند؛ برخي بر مسائل مادي و برخي بر امور اخلاقي حساس اند؛ دسـته اي آينـده نگر بـوده و دسته اي در حال ، زندگي ميکنند؛ برخي به آينده خوش بين بوده و برخي بدبين هستند؛ برخي اهل خطر و برخي به شـدت محتـاط هسـتند؛ عده اي به ديگران ظنين بوده و جمعي به ديگران حُسن ظنّ دارند و شايد براي هر کس اين پرسش مطرح شود که دليـل ايـن تفاوت هـا را بايد در کجا جست ؟ آيا نگاه هاي متفاوت ، داراي ريشه اي فطري و طبيعي و، بنابراين ، مادرزادي است ، يا آنکه به امري ديگر مربوط است ؟ در اين خصوص ، البته ، برخي همان نظر اول را پذيرفته ، معتقدند که دليل تفاوت ديد و نگاه را بايد در ويژگيهاي طبيعي و زيسـتي يافـت ؛ ويژگيهاي ژنتيکي و طبيعي هر کس اين توانايي را دارد که بسياري از خصوصيات ، ازجمله ، نوع نگاه وي را تعيين کند اين سخن ، البته ، تا حدودي صحّت دارد؛ ويژگيهاي وراثتي و طبيعي نقش غيرقابـل انکـاري در بسـياري از حرکـات و سـکنات انسـان ، ازجملـه ، معرفـت و قضاوت هاي او دارد، اما پذيرش اين سخن بدين معني نيست که ما از نقش عوامل ديگر (= بيروني) غفلت ورزيم .