چکیده:
با توجه به ماهیت انسان، ارتباط با «دیگری» برای وی اجتناب ناپذیر است و نمیتوان از وجود «دیگری» و ارتباط با او چشم پوشی کرد. مسأله کرونا از دو جهت یعنی اثبات وجود «دیگری» و تأیید دیگرگروی میتواند مورد توجه قرار گیرد. از یک سو بیماری کرونا، وجود «دیگری» را اثبات میکند؛ چراکه «دیگری»، از آن جهت که میتواند سبب آسیب یا منفعت برای انسان باشد امری واقعی است و نمیتوان وجود آن را انکار کرد. از سوی دیگر بدون وجود «دیگری»، اخلاق معنای واقعی خود را از دست میدهد؛ چرا که مفاهیم اخلاقی از جمله مفاهیمی هستند که در رابطهی انسان با «دیگری» معنا و واقعیت پیدا میکنند. لازم به ذکر است که در بعد اخلاقی زمانی که از «دیگری» صحبت میشود ممکن است درک «دیگری» و توجه به او فراروی ما قرار گیرد و یا اینکه ممکن است نقطه مقابل آن یعنی خودخواهی، خودگروی و حتی گریز از «دیگری» مطرح شود. آنچه در مسأله کرونا آشکار میشود در اولویت اول اثبات وجود «دیگری» و در وهلهی بعد؛ درک «دیگری»، توجه به «دیگری» و در نهایت عشق به «دیگری» است.
Relationship with "others" is an inevitable characteristic of people regarding the human nature; hence, existence of "other" and relationship with them is not deniable. Corona disease is a debatable issue in terms of affirming the existence of "other" and confirming otherness. This disease proves the existence of "other" since the "other" is an undeniable truth that may lead to harm or benefit for people. Ethics will be meaningless in the absence of "other" as ethical concepts are manifested in relationship between man and "other." It worth noting that in terms of ethics, the notion of "other" may imply the perception of "other" or attention to her/him. Besides, other meanings may be grasped such as: selfishness, egoism, or escape from "other." What the Corona phenomena shows include proofing existence of "other" in first step and then understanding "other," paying attention to "other," and loving "other." The considerable point is that the case of escaping from "other" also occurs in favor of "other". It is because there might be pure or poor love for "other." Hence, escape from "other" can be interpreted as an escape in favor of "other" or love for "other.