چکیده:
تأویل با فرارفتن از دلالت ظاهری لفظ و رفتن به سوی معنای غیر ظاهر، از جمله شیوههای فهم متن میباشد. از آنجا که استفاده از این شیوه برای فهم ادله نقلی فقهی موثر بهنظر میرسد و از طرفی در مباحث الفاظ علم اصول، قواعد شناخته شدهای همچون اصل ظهور وجود دارد که مانع رویکرد تأویل گرایانه میباشد؛ لذا ضروری است تا وضعیت تأویل در اصول فقه و نسبت آن با اصل ظهور و تفاوت آن با تفسیر ارزیابی شود. مسأله اصلی این تحقیق، شناسایی زمینههای تأویلگرایی در دانش اصول فقه میباشد، که تلاش درخور برخی اصولیها در اینخصوص ستودنی است؛ اگرچه این تلاش مغفول واقع شده است و این مقاله سعی بر شناسایی و معرفی آنها دارد. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی تنظیم شده است. لزوم عدم اکتفا به رابطه ذاتی لفظ و معنا، ضرورت احراز اراده جدی متکلم، جمع عرفی، لزوم انطباق احکام مستفاد از متن با حسن و قبح ذاتی اشیا، همگامی با مقاصد شارع، تفکیک بین مخاطب مستقیم و غیرمستقیم، امکان خروج از دلالت ظاهر در فرض احراز قرینه، برتری معنای عرفی بر معنای لغوی، مهمترین یافتههای این پژوهش است که همگی مبین ظرفیت تأویلی مباحث الفاظ علم اصول تا سرحد هرمنوتیک کلاسیک است که تأویل را به متن، تاریخ متن و قصد مؤلف پایبند میداند.
Construction or going beyond the apparent meaning of the word to the non-apparent meaning is one of the approaches of understanding the text. Because using this method seems to be effective for understanding authoritative proofs in Figh, and on the other hand, there are well-known rules in the word of the science of Usul al-Figh, like the theory of Appearance, which prevent the constructive approach, Therefore, it is necessary to evaluate the status of construction in the principles of Usul al-Figh and its relationship with the theory of Appearance and its difference with interpretation. So, the main question of this research is to identify the fields of constructionism in the knowledge of Usul al-Figh, which The worthy efforts of some of Usulian in this regard are commendable, although this effort has been neglected and this article tries to identify and introduce them. This paper has been addressed by descriptive-analytical method. The necessity of not being satisfied with the inherent relationship between word and meaning, the necessity of establishing the serious will of the speaker, the customary plural, the necessity of adapting the rules used from the text to the inherent decency and obscenity, synchronizing with the holy legislator intentions, distinguishing between direct and non-direct audience, the possibility of departing from the implication of appearance in the assumption of corroboration, the superiority of conventional meaning over literal meaning are the most important findings of the current research, all of which show the constructive capacity of words subject in the science of Usul al-Figh to the extent of classical hermeneutics, which adheres to the text, the history of the text, and the intention of the author.