چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین مقایسه اثربخشی درمان تدوینی اجتناب متقابل و درمان شناختی-رفتاری هیجانمدار بر علایم اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در شهر خرمآباد بود که از میان آنها 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند، درمان تدوینی اجتناب متقابل و درمان شناختی-رفتاری هیجان-مدار هر کدام به طور جداگانه در 12 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد و برای گروه گواه هیچ گونه آموزشی اعمال نشد و ابزار این پژوهش مقیاس اضطراب فراگیر بود که شرکت کنندگان در پیش آزمون و پس آزمون به سؤالات آن پاسخ دادند و از آزمون تحلیلی کواریانس چند متغیره برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که درمان تدوینی اجتناب متقابل و درمان شناختی-رفتاری هیجانمدار باعث بهبود علایم اختلال اضطراب فراگیر میشوند (01/0>p). و درصد بهبودی آن بیشتر از آزمودنیهای گروه گواه میباشد (01/0>p). ولی دو گروه آزمایشی تفاوت معناداری با هم نداشتند (05/0<P). درمان تدوینی اجتناب متقابل و درمان شناختی رفتاری هیجانمدار موجب بهبودی علایم اختلال اضطراب فراگیر میشود درمان تدوینی متمرکز بر تجربهی فیزیولوژیکی و هیجانی مراجعه است تا مراجعه بتواند با تجربهی تقابل هیجانی مواجهه شود، که این ممکن است یکی از علل زیربنایی اختلال اضطراب فراگیر باشد اثربخشی این درمان ممکن است در اختلالات روانی که زیربنایی هیجانی دارند، نیز مؤثر واقع شود.
The aim of this study was to compare the effectiveness of the New Developed Contrast Avoidance and Emotion-focused Cognitive Behavioral Therapy on the Severity of Symptoms Generalized Anxiety Disorder. The present study was quasi-experimental with pre-test, post-test design with control group. The statistical population included all women with generalized anxiety disorder in the city of Khorramabad, of whom 45 were selected as available. They were randomly assigned to two experimental groups and a control group. the New Developed treatment Contrast Avoidance and Emotion-focused Cognitive Behavioral Therapy were held separately In 12 sessions 90-minute and no training was applied to the control group. The instrument of this study was a Generalized Anxiety Disorder scale in which pre-test and post-test participants answered questions A multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The findings showed that the developmental treatment contrast avoidance and Emotion-focused Cognitive Behavioral Therapy improves the symptoms of generalized anxiety disorder (p <0.01). And the recovery rate is higher than the subjects of the control group (p <0.01). But the two experimental groups did not differ significantly (P <0.05). the New Developed treatment contrast avoidance and Emotion-focused Cognitive Behavioral Therapy improves the symptoms of generalized anxiety disorder and Developmental therapy focuses on the physiological and emotional experience of the client so that the client can experience the emotional contrast, which may be one of the underlying causes of generalized anxiety disorder. The effectiveness of this treatment may also be effective in mental disorders that have an emotional underpinning.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري شامل کليه زنان مبتلابه اختلال اضطراب فراگير در شهر خرم آباد بود که از ميان آن ها ٤٥ نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايشي و يک گروه گواه جايگزين شدند، درمان تدويني اجتناب متقابل و درمان شناختي-رفتاري هيجان مدار هرکدام به طور جداگانه در ١٢ جلسه ٩٠ دقيقه اي برگزار شد و براي گروه گواه هيچ گونه آموزشي اعمال نشد و ابزار اين پژوهش مقياس اضطراب فراگير بود که شرکت کنندگان در پيش آزمون و پس آزمون به سؤالات آن پاسخ دادند و از آزمون تحليلي کواريانس چند متغيره براي تجزيه وتحليل داده ها استفاده شد.
Carl E, Witcraft SM, Kauffman BY, Gillespie EM, Becker 9.
Poulin, Button, Westra, Constantino, Antony 7.
Mennin, Fresco, O'Toole, & Heimberg 5.
بنا به پيشنهاد نيومن و همکاران (٢٠١٤) وقتي افراد مبتلابه اختلال اضطراب فراگير بتوانند واکنش هاي هيجاني خود را به وسيله راهبردهايي به غيراز نگراني کنترل کنند و درمانگران بتوانند آن را به افراد مبتلابه اين اختلال آموزش دهند، به عنوان مثال مي توانند از راهبردهاي تنظيم هيجان ، يادگيري فنون و راهبردهاي بين فردي، يادگيري پذيرش و تحمل آسيب هاي هيجاني، فنون درمان شناختي رفتاري به عنوان مثال از حساسيت زدايي منظم براي اين افراد مفيد مي باشد درمان تدويني اجتناب متقابل باهدف کاهش رفتارنگراني که به اين مشکلات عاطفي زيربنايي پاسخ مي دهد ممکن است موفق باشد درمانگر بايد از مراجع بخواهد که بر تجربه فيزيولوژيکي و عاطفي خود تمرکز کند تا به طور کامل باتجربه تقابل منفي روبه رو شود.