چکیده:
این تحقیق به تحلیل محتوای کتاب درسی فیزیک برای شاخه های فنّی و حرفه ای و کار دانش (فیزیک فنّی) از نظر سطح خوانایی می پردازد. نوع تحقیق کاربردی است و به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. به منظور تعیین سطح خوانایی کتاب فیزیک فنّی از روش های تحلیل محتوای کمّی گانینگ، فلش و مک لافلین استفاده شده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل تمام محتوای کتاب است و نمونه های آماری آن به روش تصادفی انتخاب شده اند. با بررسی نتایج اولیۀ تحقیق توسط اساتید زبان و ادبیات فارسی و فیزیک، اعتبار نتایج نهایی تأیید شده است. نتایج حاکی از آن است که سطح خوانایی کتاب فیزیک فنّی طبق روش گانینگ مناسب برای سال های اول دانشگاه و طبق روش مک لافلین تقریباً مناسب برای پایۀ یازدهم تحصیلی است. همچنین، روش فلش خوانایی کتاب فیزیک فنّی را از نظر سطح کلاسی مناسب برای پایۀ یازدهم تحصیلی و از نظر میانگین تعداد هجاها و متوسط طول جمله ها مناسب سالهای پایانی دانشگاه برآورد می کند. در واقع، روشهای مورد استفاده در این مقاله سطح خوانایی کتاب فیزیک فنّی و حرفه ای وکاردانش را بالاتر از سطح تحصیلی پایه دهم تعیین می کنند. بنابراین با توجه به اهداف نظام آموزشی فنّی و حرفه ای، ویژگیهای فراگیران این نظام و نقش کتابهای درسی در رسیدن به اهداف آموزشی قصد شده، پیشنهاد می شود که سطح خوانایی محتوای کتاب فیزیک فنّی مورد بازنگری قرارگیرد.
This research analyzes the content of physics textbooks for technical and professional branches and work and knowledge (technical physics) in terms of readability. Type of research is applied and it was done in a descriptive-analytical method. In order to determine the readability level of the technical physics book, Gunning, Flash and McLaughlin quantitative content analysis methods were used. The statistical population of the research is the entire content of the book of technical physics and the samples are randomly selected. By reviewing the preliminary results of the research by professors of Persian literature and physics, the validity of the final results was confirmed. The results indicate that the readability of the book according to Gunning method is at the level of the first years of university and according to the methods of McLaughlin, it is around the eleventh grade. Also, the Flash method in terms of the class level of the technical physics textbook at the eleventh-grade level. In terms of the average number of syllables in one hundred words and the average length of sentences, the Flash method predicts the book to be suitable for the final years of university. In fact, the methods used in this article determine the level of readability of the technical and professional physics book higher than the 10th grade level. Therefore, according to the goals of the technical-professional education system, the characteristics of the learners of this system and the role of textbooks in achieving the intended educational goals, it is suggested that the readability level of the content of the technical physics book be reviewed.
خلاصه ماشینی:
تحليل محتواي کتاب فيزيک فني وحرفه اي وکاردانش به روش تحليل کمي (گانينگ ، فلش و مک لافلين ) صفورا شيرين نوش ١، فاطمه احمدي ٢، بهناز عليميرزايي ٣ تاريخ دريافت : ٢٢ آذر ١٤٠١ تاريخ پذيرش : ٢٩ بهمن ١٤٠١ چکيده هدف : اين تحقيق به تحليل محتواي کتاب درسي فيزيک براي شاخه هاي فني و حرفه اي و کاردانش فيزيک فني ازنظر سطح خوانايي مي پردازد.
به منظور تعيين سطح خوانايي کتاب فيزيک فني از روش هاي تحليل محتواي کمي گانينگ ، فلش و مک لافلين استفاده شده است .
همچنين ، روش فلش خوانايي کتاب فيزيک فني را ازنظر سطح کلاسي مناسب براي پايۀ يازدهم تحصيلي و ازنظر ميانگين تعداد هجاها و متوسط طول جمله ها مناسب سال هاي پاياني دانشگاه برآورد مي کند.
همچنين به اين دليل که اولين قدم براي درک مفاهيم علمي ، توانايي و تسلط خواندن متون علمي توسط يادگيرندگان است ، بنابراين محتواي نوشتاري کتاب فيزيک فني با روش هاي تحليل محتواي کمي (گانينگ ، فلش و مک لافلين ) مورد ارزيابي قرار گرفته است .
ترسيم تاريخ و پيشينه مدون تحليل محتوا به شکل سازمان يافته و علمي به عنوان شيوه جديد پژوهش در حوزه علوم انساني و رفتاري ، به تحليل و بررسي دقيق محتواي پيام هاي ارسالي از سوي وسايل ارتباط جمعي به اوايل قرن بيستم بازمي گردد و امروزه به عنوان يک روش مستقل ، مورد استقبال و حمايت صاحب نظران اين حوزه از دانش بشري قرار گرفته است (حسن مرادي ، ١٣٩٠: ٢٦-٢٥).