چکیده:
امروز تدوینگران متدهای آموزش زبان خارجی به منظور ارتقاء کیفیت آموزش، شیوههای نوآورانه و متفاوتی را در ارائه محتوای خود لحاظ کردهاند. درس صفر در ابتدای متدهای آموزش زبان فرانسه نیز یکی از این نوآوریها به حساب میآید. اگر چه این درس در نگاه اول، در متدهای آموزش زبان فرانسه کم اهمیت به نظر میرسد، اما از منظر بسیاری از متخصصان علم آموزش زبان نقطه قوتی قلمداد میشود که به پیشنیازهای زبانی و آماده سازی زبانآموز در جهت شروع یادگیری یک زبان خارجی میپردازد. از طرفی دیگر، استفاده از واژههای مشترک، (وامواژهها) یکی از فعالیتهای آموزشی که در درس صفر گنجانده شده است. این واژهها از منظر معنایی، به زبانِ اول زبانآموز بسیار نزدیک هستند و به نظر میرسد استفاده از آنها فارغ از بالا بردن دایره واژگانی زبانآموز، اهداف آموزشی ویژهای را دنبال میکنند. این مقاله بر ارائه وامواژههای متنوع در متدهای آموزش زبان فرانسه در هر سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال تمرکز دارد و دلایل استفاده از این واژههای مشترک را با رویکردی توصیفی- تحلیلی بررسی میکند. در این مقاله خواهیم دید که حضور این وامواژهها به همراه فعالیتهای آموزشی مرتبط با آن، کیفیت آموزشی درس صفر را در متدهای آموزش زبان فرانسه به طرز محسوسی بالا برده است.
Today, in order to improve the quality of foreign language teaching, methods profit from a lot of educational diversity. « Lesson zero » in French teaching methods is one of these innovations. Although this lesson, seems, at first glance, insignificant in the first pages of French teaching methods, it is considered from the point of view of many teaching specialists a powerful point, the dual educational points such as teacher and language learner benefit from it at the beginning of the task. On the other hand, one of the educational strategies in « Lesson Zero » is to use common words (loanwords). These words are semantically very close to the first language of the learner and it seems that the existence of this type of words is institutionalized in lesson zero. The remarkable thing about these words is that presenting these words at the beginning of French language methods, apart from raising the range of language words, pursues various educational goals. This article examines three groups of French language teaching methods: child, adolescent and adult methods, focusing on providing a variety of such terms in these methods. We examine the educational reasons for using these common words in educational methods, by the means of an analytical-descriptive approach. In this article, we will see that the presence of these words in parallel with the related educational exercises have significantly increased the educational quality of the « Zero Lesson » in the French teaching methods.
خلاصه ماشینی:
سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که نقش واقعی واژههای بدیهی در آموزش زبان فرانسه در چیست؟ و چگونه میتوان از این نقش با توجه به حضور گسترده واژههای فرانسه در زبان فارسی که بر اساس فرهنگ وامواژههای فرانسوی در فارسی ندا حدود دو هزار و دویست واژه است در آموزش فرانسه به زبانآموزان فارسی زبان استفاده کرد؟ براساس مفهوم مثلث آموزشی (Triangle pédagogique) به نقل از (Rézeau, 2002: 2) که سه ضلع آن را معلم، دانش و شاگرد تشکیل میدهد، این پژوهش ضلع دانش را با بررسی شانزده متد آموزشی زبان فرانسه حضور و نقش واژههای بدیهی یا همان کلمات مسافر را با تکیه بر جایگاه درس صفر در متدها بررسی میکند.
بر همین اساس، برآنیم تا متدهای آموزش زبان فرانسه را در هر سه گروه کودک (شامل شش متد: کارامل 1 (Carame l)، زیگ زَگ 1 (Zigzag 1)، له لوستیک 1 (Les Loustics 1)، پس-پس 1 (Pass- passe 1)، الکس اِ زوئه 1 (Alex et zoé 1)، امی اِ کامپنی 1 (Ami et compagnie 1)، سزم 1 (Sésame 1))، نوجوان (شامل چهار متد: او لالا 1 (Oh là là 1), لو مگ 1 (Le Mag 1)، ژنراسیون 1 (Génération 1)، ادومنیا (Adomania)) و بزرگسال (شش متد شامل: لو نوو تاکسی 1 (Le nouveau taxi 1)، التر اگو پلاس 1 (Alter égo plus 1)، سزون 1 (Saison 1)، موبیل 1 (Mobile 1)، ورسیون اریجینال 1 (Version originale 1)، ادیتو 1 (Edito 1)) را با تمرکز بر این واژهها بررسی نماییم تا ببینیم چه واژههایی و در قالب چه تمرینهایی در درس صفر به زبانآموزان اراده داده شده، سپس با تحلیل آنها در انتها بتوانیم نکات قوت واژهها را دریابیم.