چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تعیین مؤلفههای مرتبط با یادگیری موبایل در نظام آموزش عالی ایران است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ نحوۀ گردآوری یافتهها کیفی و با استفاده از روش مطالعۀ اسنادی و شیوۀ مروری نظاممند انجام شد. برای تحقق هدف مذکور به مرور و منظم گسترۀ پیشینۀ تحقیق (در بازه زمانی 1390 تا 1400) در میان پژوهشهای منتشرشده در پایگاههای اطلاعاتی داخلی نظیر جهاد دانشگاهی، مگ ایران و نورمگز پرداخته شد. سپس بر اساس ملاکهایی مانند عنوان پژوهش، چکیده و محتوای آنها، در نهایت از بین 543 پژوهش، 32 مورد انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. برای تعیین اعتبار پژوهش از ابزار برنامۀ مهارتهای ارزیابی اساسی گلین و همکاران (2006) و پایایی آن نیز با استفاده از روش توافق بین دو کدگذار (پژوهشگران و متخصصان حوزۀ یادگیری الکترونیکی و یادگیری موبایل در نظام آموزش عالی) بررسی و با مقدار کاپای 757/0 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از مرور نظاممند منجر به شناسایی 17 مفهوم شد که در قالب 5 مؤلفه طبقهبندی شد. یافتهها نشان داد که مؤلفههای مرتبط با مدرس (دانش، نگرش و مهارتهای مورد نیاز)، فراگیر (دانش، نگرش و مهارتهای مورد نیاز)، راهبری کلاس درس (تعامل، روشهای یادگیری، روشهای یاددهی، ارزشیابی، محتوا)، سازمان و مدیریت (منابع مالی، منابع اطلاعاتی، فرهنگسازمانی) و فناوری (نرمافزار، سختافزار و زیرساخت) در این مطالعات، موردتوجه بیشتری قرار گرفتهاند.
The purpose of this study is to identify and determine the related components to mobile learning within the Iranian higher education system. The research method was applied in terms of objective and by using a qualitative approach, has been used systematic review method for data collection. To achieve the purpose of the research, a regular and extensive review of the research background (between 2010-2021) was searched in internal scientific databases. After reviewing based on criteria such as; research topic, abstract, and content of documents, among 543 research, 32 items were selected and analyzed. In addition, the Critical Appraisal Skills Program (Glynn,2006) has been used to determine the validity, and the reliability was assessed by agreement between two raters (Researcher and specialist in the field of e-learning and mobile learning in higher education system) with a Cohen's kappa coefficient of (73%). Results from the systematic review extracted 17 concepts and 5 components. Findings showed which related components to the teacher (knowledge, attitude, and required skills), learner (knowledge, attitude, and required skills), classroom leadership (interaction, learning methods, teaching methods, evaluation, content), organization and management (resources Finance, information resources, organizational culture) and technology (software, hardware, and infrastructure) have been received more attention in these studies.
خلاصه ماشینی:
(Agustina & et al 2022) یادگیری موبایل (Mobile Learning) رویکرد نسبتاً جدیدی در نظام یاددهی-یادگیری است که در آن کاربران با کمک دستگاههای تلفن همراه قادرند در هر مکان و زمانی به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند (El-Sofany & El-Haggar, 2020)، بهنحویکه با یک کلیک بر روی تلفن همراه به تمام اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا میکنند (Mouzaneh & et al, 2021)، کتابهای الکترونیکی زیادی را دریافت و مطالعه میکنند و با استفاده از این وسیلۀ ساده در وقت و هزینه صرفهجویی میکنند (Shukla & Sil, 2020).
, Batmanghelichi, 2013; Manian, Sohrabi & Mortazavi, 2015; Momtazian & Rajabdorri, H, 2017 Jeddizahed, Arefi & Rezaeizadeh, 2018; Mosallami Aghili & et al, 2021 )، سودمندی ادراکشده (Amraee, Zamani, Abedini & Mirzaee, 2011; Manian, Sohrabi & Mortazavi, 2015; Bagherian far & Javadipour, 2016; Dehghani, Rahimi & Amrollah, 2017; Jeddizahed & et al, 2018; Farzan, Shams Mourkani, Rezaeizade & Ghahrami, 2020; Hamedinasab & et al 2020)، نیت رفتاری دانشجو (Amraee, Zamani, Abedini & Mirzaee, 2011)، انگیزه و گرایش فراگیر به استفاده از یادگیری موبایل (Amraee, Zamani, Abedini & Mirzaee, 2011; Sarani & Ayati, 2014; Alikhani & et al, 2015; Bagherian far & Javadipour, 2016; Farzan & et al, 2020 ) و ...