چکیده:
پژوهش حاضر با هدف، آسیب شناسی وضعیت موجود برنامه معلم پژوهنده و ارائه راهکارهایی جهت تقویت و گسترش آن در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شده است. نوع پژوهش کیفی و از طرح پدیدارشناسی استفاده شده است و برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختار استفاده شد، بدین گونه که از طریق مصاحبه با گروههای اطلاع رسان به سوالهای پژوهش پاسخ داده شد. روایی صوری و محتوایی مصاحبه توسط چند نفر از متخصصان حوزه اقدام پژوهی بررسی و در نهایت تایید شد. برای تعیین" اعتماد پذیری دادهها "از دو معیار مورد نظر صاحبنظران مطالعات کیفی، شامل: قابلیت اطمینان و قابل قبول بودن استفاده شد. مشارکت کنندگان تحقیق شامل کلیه معلمان پژوهنده، مدیران و کارشناسان پژوهشی استان کرمانشاه بودند که از بین آنها 15 نفر از هر سه گروه به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. سبک تحلیل دادهها، مقولهبندی و کد گذاری بود. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین موانع اجرای برنامه معلم پژوهنده عبارت بودند از: موانع فرهنگی، مدیریتی و اداری، اشاعهای و کاربست، انگیزشی، اجرایی و محتوایی و در بخش ارایه راهکارها نتایج نشان داد که مقولههای مربوط به فرهنگ سازی، بودجه مناسب، اگاهی بخشی و دانش افزایی، مشوقهای انگیزشی و بهسازی محتوا در تقویت و گسترش برنامه معلم پژوهنده در نظام آموزش و پرورش تاثیرگذار هستند.
The present study was conducted with the aim of pathologizing the current status of the teacher-researcher program (research in practice) and providing solutions to strengthen and expand it in the Iranian education system. The type of research is qualitative and phenomenological design has been used and semi-structured interview tools were used to collect data, so that research questions were answered through interviews with information groups. The face and content validity of the interview was reviewed and finally confirmed by several experts in the field of action research. To determine the "reliability of data", two criteria used by qualitative study experts were used, including: reliability and acceptability. The statistical population included all research teachers, principals and research experts of Kermanshah province, from which 30 people from all three groups were selected by purposive sampling. The results showed that the most important obstacles to the implementation of the teacher-researcher program were: cultural, managerial and administrative barriers, dissemination and application, motivation, implementation and content, and in the presentation of solutions, the results showed that Awareness-raising, motivational incentives and content improvement are effective in strengthening and expanding the teacher-researcher program in the education system.
خلاصه ماشینی:
کلید واژهها: آسیب شناسی، برنامه معلم پژوهنده، نظام آموزش و پرورش Pathology of the teacher-researcher program as a research action and providing solutions to strengthen and expand it in the education syste Marzban Adibmanesh, Ali Hemmati, Mehdi Namdari 1 Assistant Professor, Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran.
از صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت بر این باورند که برای حل این مسائل و پیشگیری از بروز مشکلاتی از این قبیل باید به اطلاعات بدست آمده از طریق پژوهش متوسل شد، و در این زمینه پژوهش را از دو بعد مورد توجه و تأکید قرار میدهند: بعد اول کاربست یافتههای پژوهشهای آکادمیک انجام شده در حوزه آموزش و پرورش و بعد دوم انجام پژوهشهای کاربردی و تولید یافتههای پژوهشی توسط معلمان و سپس کاربرد آن در عمل آموزشی و پرورشی خود، که به اقدام پژوهی یا پژوهش در عمل موسوم است که تحت عنوان برنامه معلم پژوهنده اجرا میشود (Hashemi, S Ahmad; Fayaz B, Hossein; N, H.