چکیده:
با توجه به اقبال روزافزون از شبکههای اجتماعی از سوی نوجوانان و رشد فزاینده تنوع فرهنگی و بهتبع آن توسعه همدلی قومی و فرهنگی در سپهر سایبر، چالشهای رفتاری مثل قلدری میتواند در این فضا نیز توسعه یابد. اینکه تا چه اندازه قلدری تابعی از صفات شخصیتی است یا تحتتأثیر فضای همدلانه قرار میگیرد، محل تأمل است؛ بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر همدلی قومی فرهنگی بر قلدری سایبری با نقش تعدیلگر ویژگیهای شخصیتی در بین نوجوانان پرداخته است. روش پژوهش حاضر همبستگی است. همه دانشآموزان دختر متوسطه دوم اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند که380 نفر از طریق فرمول جامعه نامعلوم کوکران و نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد همدلی قومی فرهنگی وانگ و همکاران (2003)، پرسشنامه قلدری سایبری مینهسینی، نوسنتینی و کالوسی (2011) و پرسشنامه فرم کوتاه صفات پنجگانه شخصیتی (NEO) مککری و کاستا (1985) گردآوری شد. اعتبار دادهها از طریق روایی صوری و محتوایی و ضریب آلفا برآورد و تجزیه تحلیل در سطح استنباطی با استفاده از مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار AMOS انجام شد. نتایج تحلیل ها نشان داد که همدلی قومی فرهنگی قلدری سایبری را کاهش میدهد. رواننژندی و برونگرایی باعث افزایش قلدری سایبری میشوند؛ درحالیکه سایر ویژگیها همچون انعطافپذیری، باوجدان بودن و دلپذیر بودن همچنان تأثیر منفی دارند. بهطورکلی، همدلی قومی-فرهنگی تأثیر بیشتری بر کاهش قلدری دارد، اما این تأثیر با نقش تعدیلکننده صفات شخصیتی کمتر میشود.
The increasing use of social networks by teenagers on the one hand and the increasing growth of cultural diversity and as a result of this, and the development of ethnic and cultural empathy in the cyberspace on the other hand have developed behavioral challenges such as bullying in this space. It is important to know to what extent bullying is due to personality or it is affected by the sympathetic atmosphere. Accordingly, this study investigated the effect of ethno-cultural empathy on cyberbullying with the moderating role of personality traits among teenagers. The method of the present research is correlation. The statistical population of this research included all the girls' students of secondary level of high school in Isfahan city in the school year of 2020-2021. Due to the unknown number of cyberspace users, 380 people were selected as a sample using Cochran's unknown community formula and convenience sampling. Data were collected through Wang et al.'s (2003) Standard Ethnic Cultural Empathy Questionnaire, Menesini, Nocentini, and Calussi’ (2011) Cyberbullying Questionnaire, and McCray and Costa’s (1985) Short Form of Personality Traits. Data validity was confirmed through face and content validity; Cronbach's alpha coefficient was also used to confirm reliability. Inferential level analysis of data was done using structural equation modeling using AMOS software. The results of the analysis showed that ethnic and cultural empathy reduces cyberbullying. Neuroticism and extraversion increase cyberbullying while other traits such as flexibility, conscientiousness, and pleasantness continue to have a negative effect. Generally, cultural-ethnic empathy has a greater effect on reducing bullying, but this effect diminishes with the moderating role of personality traits.