چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی فرایند انتخاب و روندهای مضامین و مقولههای مرتبط با ورود یک دانشجو معلم به دانشگاه فرهنگیان با نگاهی بر انگیزههای او نگاشته شد. روش انجام این پژوهش کیفی از نوع زیستنگاری (روایت پژوهی) بود. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع هدفمند بود که در آن با استفاده از مصاحبههای روایی و مصاحبه بدون ساختار، روایتهای راوی جمع آوری شده و با استفاده از کدگذاری روایتها 9 مضمون و 18 مقوله به دست آمد. تحلیل روایتها بر اساس روش تحلیل مضمون صورت گرفت. به منظور افزایش روایی و اعتبار از روشهای بررسی و بازبینی مجدد روایتها، کمک از اساتید دانشگاهی، تحلیل موارد متناقض و چندسوسازی دادهها استفاده شد. 9 مضمون شامل: 1-ویژگیهای شخصیتی 2-شرایط خانوادگی و تحصیلی سوژه 3-مسئله آزمون سراسری و پشت کنکور ماندن 4-تحقیق کردن درباره دانشگاه فرهنگیان 5-گرایش به سمت دانشگاه فرهنگیان 6-انتخاب هدف و تلاش بیوقفه 7-شرکت در آزمون سراسری 8-دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 9-موفقیت و دستیابی به هدف، بودند که از مقولات محوری مستخرج از کدهای باز به دست آمدند. یافتهها نشان میدهد هر 9 مضمون و 18 مقوله در روند انتخاب ورود سوژه به دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی موثر بوده و با انگیزههای او مرتبط اند. در انتها نتایج بیانگر این است که انگیزههای درونی و بیرونی سوژه در تعامل باهم او را به سمت دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی کشانده اند و هیچ یک از انگیزهها به تنهایی نمیتوانستند چنین انتخابی را در سوژه رغم بزنند. به نظر دانشگاه فرهنگیان در جذب دانشجومعلمان باید تعامل میان انگیزه هارا در نظر داشته و آن را در امور مختلف مورد ملاحظه قرار دهد.
This research was conducted with the aim of investigating the selection process and trends of themes and categories concerning the admission of student teachers to Farhangian Unive rsity with a view on their motives. The present qualitative study used narrative (biographical) research method with a purposive sampling procedure in which the narratives were collected using narrative and unstruck tured intervi ews. A total numb er of 9 themes and 18 categories were finally obtained by coding the narratives, which were later analyzed using theme analysis. In order to increase validity and reliability of the obtained data, narratives were reviewed and revised, university profe ssors were consulted, and the data was subjected to contr adictory analysis and multi-dimensionalization. The 9 them es obtained in the study included: 1-Personality features 2-Family and academic conditions of the subject 3- the issue of national exam (Konkur) and failure to pass it 4-Research about Farhangian University 5- Inclination towards Farhangian University 6-Choosing a goal and consistent effort 7-Participation in National exam (Konkur) 8-Invitation to an interview at Farhangian University, and 9-Success and achieving the goal, which were obtained from the core categories extracted from open codes. The findings show that all 9 themes and 18 categories affect the process of admission to Farhangian University and entry into the practice of teaching and are related to applicants’ motives Finally, the results show that both the intrinsic and extrinsic motives of the subjects interactively motivate the candidates to get admission into Farhangian university and the teaching profession, and none of the motives by themselves can motivate the subjects towards making such a choice. According to Farhangian University, in admitting teacher students, the interaction of all motivations bears significance, which should be taken into account in dealing with different issues.