چکیده:
هدف این پژوهش، کشف قدرتمندترین عوامل اثرگذار بر یادگیری درس ریاضیات در دورة متوسطه بود. با توجه به ماهیت اکتشافی این هدف، پرسشنامهای جامع برای سنجش عوامل مرتبط با یادگیری ریاضیات طراحی شد که ادراکات دانشآموزان دبیرستانی را دربارة مجموعة گستردهای از عوامل اندازهگیری میکرد. حداقل حجم نمونة موردنیاز برای انجام تحلیلها با استفاده از نرمافزار جـیپــاور برآورد و سپس با روش نمونهگیری خوشهای تعداد نُه مدرسة دولتی در شهرستان کاشان به تصادف انتخاب شد. پس از اجرای پرسشنامه بر روی کل دانشآموزان پایة دهم در هرکدام از این مدارس، درنهایت تعداد 575 پرسشنامة کامل به دست آمد. با انجام تحلیل عامل اکتشافی بر روی دادهها دو مؤلفة اصلی، یکی مربوط به ادراکات دانشآموزان از خویشتن و دیگری مربوط به ادراکات دانشآموزان از دبیران ریاضی شناسایی شد که هرکدام شامل چند عامل بود. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشاندهندۀ آن بود که ادراکات دانشآموزان دربارة خودشان اثر قدرتمندتری بر یادگیری درس ریاضیات دارد. پس اجرای مدل اثرات آمیخته و کنترل اثر رشتة تحصیلی دانشآموزان نیز مشخص شد. از میان ادراکات، عامل خودپندارة ریاضیاتی و مهارتهای مطالعه، اثر قدرتمندی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضیات دارد. دلالت اصلی این یافته برای آموزش ریاضیات این است که در کنار ارتقای مهارتها و فنون تدریس معلمان ریاضی یا تدریس اثربخش این درس، باید به ایجاد خودپندارة ریاضیاتی مثبت در دانشآموزان و نظارت بر مهارتهای مطالعه و یادگیری توجه کرد. درواقع اگرچه سؤال اساسی بسیاری از دبیران ریاضیات این است که «من چگونه میتوانم ریاضیات را به شکل اثربخشتر آموزش دهم؟»، یافتههای پژوهش حاضر نشاندهندۀ آن است که بهبود خودپندارة ریاضیاتی و مهارتهای مطالعة دانشآموزان نیز بهمراتب حائز اهمیت است.
The aim of this research was to discover the most effective factors influencing students learning in secondary schools mathematic courses. With regard to the exploratory nature of this aim, researchers designed a comprehensive questionnaire for measuring diverse variables related to the learning of mathematics that measured student’s perceptions or learning experiences. Then, the GPower software was used for determining the required sample size and collecting survey data. Nine public secondary schools were randomly selected through the cluster sampling method. After the implementation of the questionnaire on high school 10th graders in each school, finally 575 complete and analyzable questionnaires were returned. The exploratory factor analysis was implemented and two categories of interrelated factors were detected; one concerning student’s self-conceptions and the other, concerning student’s perceptions about their teachers. The multivariate regression showed that student’s perceptions of themselves has a powerful influence on their learning in math courses. After implementation of mixed models' method and controlling the effect of student’s academic major, it was revealed that student’s mathematical self-concept and student’s study skills in math have the greatest influence in their academic achievement in mathematics. The most important implication of this finding is the necessity of promoting student’s positive self-concept in math and guiding their specific and suitable skills for individual study. Many teachers say: “how can I teach math more effective?” these findings put this question forward: “how can I promote my student’s math self-concept and study skills”. It seems that the aforementioned question could be an invaluable challenge for math teachers.