چکیده:
هدف از انجام این تحقیق افزایش سرمایه ها در میدان اجتماعی برای نهادهایی که نقش اصلی در فرایند سیاستگذاری در جامعه دارند، است. به منظور تحدید موضوع مجلس شورای اسلامی به عنوان مهم ترین نهاد قانونگذار در جامعه انتخاب گردید. از نظریات فیش باین و آیسک آیزن برای بررسی نگرش نسبت به سیاستگذاری نهادهای انتخاباتی و از نظریه بوردیو برای بررسی میدان اجتماعی به عنوان چارچوب نظری بهره گرفته شده است. روش اصلی این تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افرادی که واجد رأی دادن هستند، تشکیل میدهند که از این تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز خوشه ای چندمرحله ای است. از یافتههای مهم این پژوهش می توان به تأثیر مستقیم و مثبت نگرش به میدان اجتماعی بر نگرش نسبت به سیاستگذاریهای نهاد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. هم چنین ابعاد چهارگانه میدان اجتماعی شامل (سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین) نیز بر نگرش رأی دهندگان نسبت به سیاستگذاریهای مجلس شورای اسلامی تأثیر مثبت و مستقیم داشت. از دیگر نتایج میتوان به عدم رابطه بین تحصیلات و نگرش رأیدهندگان و رابطه منفی بین سن و نگرش رأیدهندگان نسبت به سیاستگذاریهای نهادهای انتخاباتی اشاره کرد. همچنین تفاوت زنان و مردان به لحاظ نگرش بر سیاستگذاری متفاوت بوده و نگرش زنان مثبتتر از مردان است.
This paper aims to increase capitals in the social fields for the institutions having a pivotal role in policy making processes. In order to narrow down the topic, the electoral institution of the Islamic Parliament as the most important legislative institution was selected. The method of this research was a survey and a research- made questionnaire was used to collect the data. All the voters who were eligible to vote constituted the population out of which 400 individuals were selected as the sample of the study based on a multistage cluster sampling. One of the paramount findings of this study was that the ‘attitudes towards social field’ had a direct and positive impact on the attitudes towards the policymaking of the electoral institution of the Islamic Parliament. Meanwhile, the four dimensions of the social field (including economic capita, social capita, cultural capita, and symbolic capita) had direct and positive impacts on the voters’ attitudes towards the policymaking of the Islamic Parliament. It is worth noting that there was no correlation between education and the voters’ attitudes whereas there was a negative correlation between age and voters’ attitudes towards the policy making of the electoral institutions. Finally, males and females were different with respect to attitudes towards the policy making in the sense that the females’ attitudes were more positive.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير ميدان اجتماعي بر نگرش رأي دهندگان نسبت به سياست گذاري هاي نهادهاي انتخاباتي در شهر رشت مرتضي شعباني */ رضا سيمبر**/ محمدرضا اخضريان کاشاني *** 3 2 1 چکيده هدف از انجام اين تحقيق افزايش سرمايه ها در ميدان اجتماعي براي نهادهايي همچون مجلس شوراي اسلامي است که نقش اصلي در فرايند سياست گذاري در جامعه دارند.
از يافته هاي مهم اين پژوهش مي توان به تأثير مستقيم و مثبت نگرش به ميدان اجتماعي بر نگرش نسبت به سياست گذاريهاي نهاد انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي اشاره کرد.
ميشود اين پژوهش به منظور تحديد موضوع نهاد انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي را با هدف تببين تأثير نگرش به ميدان اجتماعي بر نگرش رأي دهندگان نسبت به سياست گذاريهاي آن به نگارش درآمده است .
٢. اهداف هدف اصلي اين تحقيق بررسي تأثير نگرش به ميدان اجتماعي بر نگرش رأيدهندگان نسبت به سياست گذاريهاي نهادهاي انتخاباتي (مجلس شوراي اسلامي) است .
اما اين هدف کلي، چهار هدف جزئي به شرح ذيل را نيز در برميگيرد: 4 - بررسي رابطه بين سرمايه اجتماعي با نگرش نسبت به سياست گذاريهاي نهاد انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي رابطه وجود دارد.
فرضيه هاي جزئي - بين سرمايه اجتماعي نمايندگان مجلس با نگرش نسبت به سياست گذاريهاي نهاد انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي رابطه وجود دارد.
"Policy-Making Power of Opposition Players: a Comparative Institutional Perspective", The Journal of Legislative Studies, 28)1(, 1-25.