چکیده:
زمینه و هدف: در این پژوهش با توجه به مطالعات و روندهای جدید در حوزه تعالی و با تاکید بر پایداری بهعنوان رکن موردنیاز سازمانها بهمنظور بقا، به طراحی الگوی تعالی پایدار در شرکت مخابرات ایران پرداختهشده است. روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، توسعهای و ازنظر روش توصیفی و پیمایشی میباشد. با استفاده از رویکرد فرا ترکیب مطالعات پیشین و نظر خبرگان، ابعاد و مولفههای موثر در تعالی پایدار سازمانها شناسایی گردید. در بخش کمی، جامعه تحقیق شامل مدیران حوزه ستادی شرکت مخابرات ایران میباشد. نمونهگیری از جامعه به روش قضاوتی و بر اساس خبرگی و دانش و تجربه افراد انجام و با بهرهگیری از نظرات ایشان، به ارائه یک الگوی منسجم برای تعالی پایدار شرکت مخابرات ایران اقدام گردید. بهمنظور تایید مدل از تحلیل عاملی تاییدی و نرمافزار Smart Pls استفاده گردید. یافتهها: درنهایت مدل مورد تایید متخصصان متشکل از 3 بعد اصلی پایداری شامل ابعاد تجاری و سازمانی، فعالیتهای انسانی و همچنین فعالیتهای زیستمحیطی به همراه 11 مولفه و 35 زیر مولفه، طراحی و تایید گردید. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که برخی از مولفههای شناساییشده، از جمله مدیریت سرمایه انسانی سازمان، مدیریت فناوری و هوشمند سازی و همچنین مدیریت مصرف نقش به سزایی در تحقق ابعاد اصلی تعالی پایدار ایفا مینمایند؛ بنابراین لازم است مدیران شرکت توجه و تمرکز بیشتری در پیادهسازی موفقیتآمیز این عوامل داشته باشند.
Background and AimIn this research, the model of sustainable organizational excellence of Iran Telecommunication Company has been designed.MethodologyThis research is applied and also tries to develop previous literature. It is also descriptive and surveys method research. For this purpose, we used previous studies and based on a systematic literature review 118 papers have been studied. Then we analyzed them based on the meta-synthesis approach and some dimensions and effective components have been extracted and categorized. Then using the opinions of 8 experts of the Telecommunication Company in the expert panel and Delphi technique, we filtered and also added some components. Then we distributed a questionnaire among 170 experts in the Telecommunication Company and analyzed data by confirmatory factor analysis.ResultsThe model approved by experts consisting of 3 main dimensions of sustainability, including commercial and organizational dimensions, human activities, as well as environmental activities, along with 11 components and 35 sub-components, was designed and approved.ConclusionThe results show that some of the identified components, including the organization's human capital management, technology management and internationalization as well as consumption management, play a significant role in realizing the main dimensions of sustainable excellence; Therefore, it is necessary for company managers to pay more attention and focus on the successful implementation of these factors.