چکیده:
زمینه : کتاب تعلیمی مثنوی معنوی، سرشاراز نکات تربیتی ، پداگوژیکی و روان شناختی است که در پژوهش حاضر به چند مورد از آن ها پرداخته شده است .هدف : پژوهش حاضر با هدف یافتن و استخراج پاسخ های خلاقانه مولوی به پنج سوال اساسی از خلال اشعار ایشان در مثنوی معنوی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی و با روش اسنادی و کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل اشعار مثنوی معنوی با رویکرد توصیفی- تفسیری است. سئوالات مورد نظر در خصوص سرشت انسان ، جلوگیری از گسترش خطا و لغزش متربی ، تاثیر انگیزه ها در ظهور رفتار، کارآمدترین روش تعلیم و تربیت و نظریه تضاد در تعلیم و تربیت مطرح شده است. یافته ها : نتایج پژوهش حکایت از خوب بودن سرشت تمامی انسان ها و عاریتی(عارضی) بودن بدی به علت تعلیم و تربیت و محیط بد، مراقبت از خطاها و لغزش ها در راستای ملکه نشدن آن ، توجه به انگیزه های درونی شاگردان از راه تحریک ، اصلاح ، تقویت و رشد انگیزه های درونی آنان ، کارآمدترین روش تعلیم و تربیت همانا تحقیق و توجه به فرآیند پژوهش محوری شاگردان و روی آوری به تفکرخلاق از طریق شناخت هر ضدی با ضدخودش از راهکارهای خلاقانه وی در بیش از هفت قرن پیش است. نتایج : علاوه بر پاسخ به سئوالات فوق الذکر ، در سوال پنجم پژوهش، ارائه نمونه هایی از ظرایف تربیتی و پداگوژیکی ، شواهدی است مبنی بر تایید نظریات مولوی درامر تعلیم و تربیت که در انتهای مقاله به آن ها اشاره شده است.
Context: The educational book of Masnavi Manavi is full of educational, pedagogical and psychological points, some of which have been discussed in the present research. Purpose: The purpose of this research was to find and extract the creative answers of Molavi to five basic questions through his poems in Masnavi Manavi. Method: The current research is a qualitative research with a documentary and library method and analysis of Masnavi Manavi poems with a descriptive-interpretive approach. The desired questions regarding human nature, preventing the spread of error and teacher slippage, the effect of motivations on the emergence of behavior, the most efficient method of education and the theory of conflict in education have been raised. Findings: The results of the research indicate the good nature of all human beings and the fact that badness is borrowed (temporary) due to education and bad environment, taking care of mistakes and slips in order not to become the queen, paying attention to the inner motivations of students from the way Stimulating, correcting, strengthening and growing their inner motivations, the most effective method of education is research and paying attention to the research-oriented process of students and turning to creative thinking through recognizing each opposite with its opposite, one of his creative solutions more than seven centuries ago. Results: In addition to the answers to the above-mentioned questions, in the fifth question of the research, presenting examples of educational and pedagogical nuances are evidences of confirming the views of Molavi Drummer on education, which are mentioned at the end of the article.
خلاصه ماشینی:
مولانا هدف و مقصود خود از گفتن داستان را، رسیدن به معنا که مانند دانه ای در ظرف است ، دانسته و میگوید که انسان عاقل از این قصه ها، معانی آن را میگیرد: 181 ای برادر قصه چون پیمانه است معنی اندر وی مثال دانه است دانه ی معنی بگیرد مرد عقل ننگرد پیمانه را گر گشت نقل ب (دفتر دوم - ابیات ٣٦٢٢ الی ٣٦٢٣) ررس مولوی ما را دعوت میکند تا به ســترگی ، بی کرانگی و اتصــال و پیوســتگی ها و اســتلزامات ی روح و حقیقت وجودبشری توجه داشته باشیم و از خویشتنِ خویش غفلت نکنیم ، از همین تأثیر روست که وی به پرورش احساسات بشر به سوی کمال مطلق و آزادی معنوی و رهایی از عوام قید اســـارت های دنیوی و در یک کلام تعالی احســـاس در آثار ادبی و فلســـفی و وجه ل فرد روان شــنا ســانه وجود انســان ، توجهی ویژه نشــان می دهد که نوشــته حاضــر در راســتای ی و خلاقیت های مولوی در ارائه نکات پداگوژیکی و روان شـــناختی مضـــبوط در مثنوی معنوی سازم است که بیش از هفت قرن پیش گفته شده است .