چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مولفه ها ی تربیت غیرکلامی در آموزه های اسلامی (احادیث و روایات) بود.
مواد و روش ها: این پژوهش در زمره پژوهش های کیفی بود که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با نظام مقوله بندی قیاسی انجام شد. حوزه پژوهش شامل متون مرتبط با آموزه های اسلامی (احادیث و روایات) با استفاده از رویکرد هدفمند بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل فیش برداری مرتبط با مفهوم تربیت غیرکلامی در آموزه های اسلامی (احادیث و روایات) بود. در مرحله اول متون مرتبط با آموزه های اسلامی (احادیث و روایات) و جملات مرتبط با هدف اصلی پژوهش انتخاب شدند. در مرحله دوم متون مورد مطالعه قرار گرفتند و پاراگراف های مرتبط با سوال پژوهش انتخاب گردید. در مرحله سوم کد مفاهیم مرتبط با موضوع از هر پاراگراف مستخرج شد و در مرحله چهارم کدمفاهیم استخراج شده در دسته های هم مفهوم قرار گرفتند و در مرحله پنجم برای دسته های هم مفهوم، نام و عنوان مناسب که بیانگر مقوله اصلی پژوهش بود تبیین شدند. روش کدگذاری و پارگراف به عنوان واحد تحلیل، جهت تجزیه و تحلیل متون استفاده گردید. در مجموع 187 کد همدسته و در 10 محور دسته بندی شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که شاخص ترین مولفه ها ی تربیت غیرکلامی در آموزه های اسلامی (احادیث و روایات) شامل صداقت، محبت و احترام، ادب، عبرت، مشورت، قناعت، همنشین، گفتار نیک، مثبت اندیشی و تدبیر می باشند.
نتیجه گیری: در نتیجه افرادی که روابط گرم و صمیمانه ای با دیگران دارند هم از سلامت روانی و هم از سلامت جسمانی بهتری برخوردارند و حتی در صورت بیماری نیز سریع تر از افراد تنها، منزوی یا افرادی که از ارتباطات خود ناراضی اند یا روابط خوبی با دیگران ندارند، بهبود می یابند.
Purpose: The purpose of this research was to analyze the components of non-verbal education in Islamic teachings (hadiths and narrations).
Materials and methods: This research was among the qualitative researches that was conducted using qualitative content analysis method with analogical categorization system. The field of research included texts related to Islamic teachings (hadiths and narrations) using a targeted approach. The data collection tool included questionnaires related to the concept of non-verbal education in Islamic teachings (hadiths and hadiths). In the first stage, texts related to Islamic teachings (hadiths and narrations) and sentences related to the main purpose of the research were selected. In the second stage, the texts were studied and the paragraphs related to the research question were selected. In the third stage, the code of concepts related to the topic was extracted from each paragraph, and in the fourth stage, the extracted concepts were placed in the categories of the same concept, and in the fifth stage, the appropriate name and title were explained for the categories of the same concept, which indicated the main category of the research. The method of coding and paragraph was used as the unit of analysis to analyze the texts. A total of 187 codes were grouped into 10 axes.
Findings: The findings showed that the most significant components of non-verbal education in Islamic teachings (hadiths and narrations) include honesty, love and respect, politeness, example, consultation, contentment, companionship, good speech, positive thinking and resourcefulness. .
Conclusion: As a result, people who have warm and sincere relationships with others have better mental and physical health, and even in case of illness, they are faster than lonely, isolated people or people who are dissatisfied with their relationships or good relationships. They don't have it with others, they get better