چکیده:
فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از ملزومات زندگی بشر تبدیل شده است و نمی توان دنیای امروز را بدون استفاده از آن تصور کرد. اقتصاد نیز یکی از حوزه هایی است که حضور این فناوری در آن موجب تحولات بسیاری شده است، به طوری که میتوان پسوند الکترونیک را به بسیاری از زیرمجموعه های این حوزه افزود؛ از قبیل بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک که شرایط، گذشته هر یک از این زیرمجموعه ها را تغییر داده است. این مقاله یک رویکرد مفهومی برای ارزیابی و رتبه بندی خدمات ابزار الکترونیک بانک ها ارائه می دهد. این مقاله ابعاد کیفی ابزارهای الکترونیک مانند: تعداد کارت، تعداد دستگاه ATM، POS و تعداد تراکنش های آنها را مدنظر قرار داده و کارایی تعریف شده برای هرکدام از ابعاد به این صورت تعریف شده است که مبلغ ها بهعنوان ستاده در صورت کسر و تعداد کارت یا دستگاه یا تعداد تراکنش ابزارهای الکترونیک بهعنوان نهاده در مخرج کسر است و سپس بانک ها به روش تاپسیس و ویکور با استفاده از ابزار های الکترونیک رتبه بندی و تحلیل واریانس شدند. داده ها به تفکیک ماهانه و استانی در بازه زمانی ده ساله برای ده بانک مختلف میباشند. با توجه به اینکه ارزیابی عملکرد بانکها بر اساس شاخص های اندازه گیری تفاوت پیدا میکند، در این مقاله بررسی میگردد که کدام روش بر اساس شاخص ها اندازه گیری دقیق تری ارائه می دهد. نتیجه تحلیل واریانس برای روش تاپسیس به معنی دار نبودن استفاده از ابزار های الکترونیک دلالت دارد درحالیکه در روش ویکور معنی دار میباشد و پیشنهاد میگردد که در رتبه بندی بانک ها در استفاده از ابزارهای الکترونیک از روش تاپسیس استفاده گردد.
Information and communication technology has become an essential requirement of human life, so that it is impossible to imagine the today's world without using it. The economy is also one of the areas where the presence of this technology has led to many developments, so that one can add electronic suffixes to many sub-categories of this area, such as e-banking and e-commerce, which has changed the past conditions of each sub-category. This paper presents a conceptual approach for evaluating and ranking the services of electronic banking devices. This paper discusses the qualitative dimensions of electronic devices such as: the number of cards, the number of ATMs, POSs, and the number of their transactions; and the defined performance for each dimension is defined as the amount as output are the numerator and the number of cards or devices, or the number of transactions of electronic devices as inputs are the denominator, then the banks were ranked and analyzed by TOPSIS and VICOR method using electronic devices. The data are separately sorted by months and provinces in ten-year intervals for ten different banks. Given that the performance evaluation of banks differs according to measuring indices, this paper examines which method provides a more accurate measurement based on the indices. The result of variance analysis for the TOPSIS method implies that the use of electronic devices is not significant, while it is significant in the VIKOR method, and it is suggested that the TOPSIS method is used in the ranking of banks in the use of electronic devices.