چکیده:
در عصر امروزی، آموزشهای تخصصی و مبتنی بر مهارت به طور فزایندهای در حال تبدیل شدن به یک زمینه تحقیقاتی مهم هستند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش مهارتی در مرکز آموزش شهید رجایی کرمانشاه بوده است. تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت دادهها و شیوه اجرا، از نوع پژوهشهای کیفی از نوع تحلیل مضمون است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. مشارکت کنندگان در تحقیق 17 نفر ازفرماندهان، مدیران و خبرگان مرکز آموزش تا رسیدن به اشباع نظری و بهصورت نمونهگیری هدفمند بوده است. تجزیه تحلیل دادهها حاصل از مصاحبهها در سه مرحله مضامین پایهای، مضامین سازمان دهنده، مضامین فراگیر کدگذاری شده است. یافته ها نشان داد که عوامل موثر بر کیفیت آموزش مهارتی دارای 105 مفهوم پایه، 20 مفهوم سازمان دهنده و 7مفهوم فراگیرشامل ویژگی های مدرسان، فراگیران، نیاز سنجی آموزشی،محیط آموزش،محتوای آموزشی، وسایل کمک آموزشی و نظارت آموزشی میباشد. نتایچ پژوهش نشان داد که برای اجرای موفقیت آمیز آموزش های مهارتی و اثربخش و کاربردی نمودن آموزش ها ارائه شده در مرکز آموزش بهتر است فرماندهان و مدیران اجرایی، براساس مولفه های بومی شناسایی شده الزامات و زیرساختهای مورد نیاز را برای پیاده سازی آموزش های مهارتی تهیه و با برنامه ریزی درست و صحیح مورد استفاده قراردهند.
AbstractIn today's era, specialized and skill-based Education are increasingly becoming an important research field.Therefore, the aim of the present study is to identify the factors affecting the quality of skill Education in Shahid Rajaei Education Center of Kermanshah. The current research is practical in terms of its purpose and in terms of the nature of the data and the method of implementation, it is a qualitative research of thematic analysis type. The data collection tool was a semi-structured interview. The statistical population was 17 commanders, managers and experts of the training center under the condition of theoretical saturation and in the form of purposeful sampling. Data analysis from interviews is coded in three stages (open stage, central stage and selective stage).The findings showed that the factors affecting the quality of skill training have 105 basic concepts, 20 organizing concepts and 7 inclusive concepts including the characteristics of teachers, learners, educational needs assessment, educational environment, educational content, educational aids and educational supervision. The results of the research showed that for the successful implementation of skill training and effective and practical training provided in the training center, it is better for the commanders and executive directors, based on the local components, to identify the requirements and infrastructure needed for the implementation of skill training. prepare and use with proper planning