چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین مدیریت ریسک سازمانی و افشای مسئولیتهای اجتماعی شرکت، و همچنین بررسی اثر تعدیل-کنندگی مدیریت سود واقعی بر این رابطه است. دادههای بهکار گرفته شده، شامل 102 شرکت پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سالهای 1393 تا 1399 است. جهت بررسی فرضیهها از مدل رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از دادههای تابلویی استفاده شده است. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بین مدیریت ریسک سازمانی و افشای مسئولیت اجتماعی رابطه معنیدار و مثبت وجود دارد. این نتیجه میتواند به این دلیل باشد که مدیریت ریسک سازمانی با ایجاد یک دید از بالا به پایین و هدایت ریسک-های مضر آتی از سوی جامعه که ممکن است رخ بدهند و شرکت را از ریل موفقیت خارج کنند، گرایش مدیران به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی را بیشتر میکند. همچنین، مدیریت سود واقعی این رابطه را تقویت میکند. در واقع تعامل استراتژی مدیریت سود واقعی با مدیریت ریسک سازمانی، بستر لازم را از طریق افزایش بهرهوری کوتاهمدت و در نتیجه رفع نگرانی مدیران برای حفظ جایگاه و منافعشان، آنها را به اجرای فعالیتهای ارزشمند اجتماعی و دارای منافع آتی تشویق میکند. نتایج پژوهش ما پیامدهای استراتژیک حیاتی برای ذینفعان و قانونگذاران مرتبط با فرصتطلبی مدیریتی و مکانیزم حاکمیت شرکتی دارد.
The purpose of this research is to investigate the relationship between enterprise risk management and corporate social responsibility disclosure, and also to investigate the moderating effect of real Earnings management on this relationship. The data used includes 102 companies listed to the Tehran Stock Exchange between 2015 and 2021. In order to check the hypotheses, multiple linear regression model was used using panel data. The results obtained from this research show that there is a significant and positive relationship between enterprise risk management and social responsibility disclosure. This result can be due to the fact that organizational risk management by creating a top-down view and guiding future harmful risks from the society that may occur and take the company off the track of success, increases the managers' tendency to social responsibility activities. Also, real earnings management strengthens this relationship. In fact, the interaction of real profit management strategy with organizational risk management, through increasing short-term productivity and removing the concern of managers to maintain their position and interests, encourages them to carry out valuable social activities with future benefits. The results of our research have critical strategic implications for stakeholders and legislators related to managerial opportunism and corporate governance mechanisms.