چکیده:
توسعۀ کارآفرینی زنان از مهمترین موضوعات دستورکار توسعۀ معاصر در جهان و بویژه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بوده و برخی از صاحبنظران توسعۀ روستایی معتقدند که شناخت توانمندیها و مهارتهای زنان، به خصوص زنان روستایی و هدایت استعدادهای خلاق آنان در بهرهبرداری از ظرفیتهای این قشر بزرگ اجتماعی مؤثر است. طی دهه اخیر در کشور، سهم زنان در کسبوکارهای خصوصی و غیر دولتی روند رو به رشدی را طی کرده و زنان روستایی در کسبوکارهایکوچک و متوسط روستایی به فعالیت اشتغال دارند. در همین راستا هدف پژوهش حاضر، شناخت اثرات مختلف راهاندازی و گسترش کسبوکارهای کوچک و متوسط زنان روستایی در شهرستان مرودشت در استان فارس است. جامعه مورد مطالعه زنان عضو صندوق اعتبارات خرد روستایی مرودشت بوده که طبق نمونهگیری تصادفی، 71 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و با استفاده از پیمایش و پرسشنامه، اطلاعات لازم جمعآوری گردید. طبق یافتههای مطالعه، سطح ارتباطات اجتماعی و شبکهسازی زنان کارآفرین روستایی تفاوت معناداری داشت، به گونهای که زنان جوانتر، با سابقه عضویت کمتر و دارای تحصیلات دانشگاهی، در برقراری تعامل با نهادها و کارشناسان دولتی و خصوصی، موفقتر بودهاند. اثرات اشتغال زنان روستایی در کسبوکارهای کوچک و متوسط را میتوان در چهار دسته فردی-روانشناختی، اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی و زیستمحیطی تحلیل نمود. در پایان، با توجه به مجموعه تأثیرات و پیامدهای مثبت کسبوکارهای روستایی برای گروه زنان و جامعه روستایی، توصیه میشود که اقدامات تشویقی-انگیزشی به منظور جذب حداکثری زنان روستایی نسبت به عضویت در صندوقهای اعتبارات خرد روستایی صورت گیرد. علاوه بر آن، ارتقای دورههای آموزشی-مهارتی ساختارمند و منسجم در راستای تقویت روحیه کار تیمی و شبکهسازی اجتماعی در ایجاد کسبوکارهای جمعی نیز پیشنهاد میگردد.
The entrepreneurship development of women is one of the most important topics on the agenda of development worldwide and especially in many developing countries. Some experts of rural development believe that recognizing the capabilities and skills of women, especially rural women, as well as promoting their creative talents in exploiting the profiteable opportunities would have many positive social effects. During the last decade in Iran, the contribution of women in private and non-governmental businesses has been grown, and rural women are employed in small and medium-sized rural enterprises called SMEs. In this regard, the main purpose of the current research was to identify the effects of establish and develop the SMEs of rural women in Marvdasht county of Fars province. The studied population was the members of the microcredit fund of Marvdahdt in rural areas. A random sample of 71 women entrepreneurs were selected for data collection using a survey and questionnaire. Based on the findings, there was a significant difference in the social communication and networking of rural women entrepreneurs that the younger educated women with less membership background, had better interaction and more successful communication with the governmental and private institutions and experts. The effects of rural women's employment in SMEs were categorized into four categories of personal-psychological, economic, cultural-social and environmental due to the exploratory factor analysis. Finally, it is recommended that more rural women should be encouraged and motivated to join to the microcredit rual fund, based on many positive effects of SMEs for the women group as well as the overall rural society. It is also suggested to provide purposeful and structured educational-skill workshops in order to strengthen teamwork and social networking for launching collective businesses.