چکیده:
امروزه وظایف شهرداری به عنوان مهمترین نهاد غیردولتی بیش از پیش شده است. شهرداریها به عنوان یک سازمان ارائه دهنده خدمات شهری به ساکنان شهر، زمانی دارای عملکرد موفق خواهد بود، که بتواند آسایش و امنیت ساکنان خود را تامین کنند. در واقع سازمان شهرداری زمانی در رسیدن به اهداف خود موفق خواهد بود که شهروندان از عملکرد این سازمان رضایت کامل داشته باشند. در همین راستا حل معضل ترافیک در کلانشهرها و تبعات منفی آن، به حق یکی از مهمترین مطالبات شهروندان از مسئولین و برنامه ریزان شهری است و این نکته نیز بر کسی پوشیده نیست که راهکارهای پیشنهادی و هزینههای صورت گرفته در اجرای این برنامهها به همراه سایر هزینههای جانبی در بخشهای سلامت و روان شهروندان، اهمیت و همکاری همه جانبه همه دستگاهها و نقش مدیران شهری را در حل این مشکل برجسته مینماید. در عصر حاضر با توجه به توسعه کمی و کیفی شهرها، یکی از نهادهای بسیار مهمی که نقش به سزایی در اداره خدماترسانی شهرها داشته شهرداری است. هدف اصلی پژوهش حاضر سنجش میزان رضایت شهروندان از مدیریت حمل و نقل عمومی (مورد مطالعه: شهر رباط کریم) و راهکارهای ساماندهی آن با روش توصیفی- تحلیلی میباشد. برای رسیدن به این هدف با توجه به وضع موجود پرسشنامه در میان متخصصین توزیع گردید. و روایی پرسشنامه براساس نظر کارشناسان و پایایی آن با استفاده آزمون t تک نمونهای محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد مسایل زیست محیطی، حمل و نقل همگانی (اتوبوس)، حمل و نقل همگانی (تاکسی و مسافرکش)، عابران پیاده و کم توان، زمان سفر، حمل و نقل شخصی، فرهنگ و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ایمنی، وضعیت شبکه معابر و مدیریت ترافیک شهر دارای مشکلات و معضلاتی برای این شهر است.
Today, the duties of the municipality as the most important non-governmental organization have increased. Municipalities, as an organization that provides city services to city residents, will have a successful performance when they can ensure the comfort and security of their residents. In fact, the municipal organization will be successful in achieving its goals when the citizens are fully satisfied with the performance of this organization. In this regard, solving the problem of traffic in metropolises and its negative consequences is rightfully one of the most important demands of citizens from officials and urban planners, and it is not hidden from anyone that the proposed solutions and the costs incurred in the implementation of these programs along with Other side costs in the health and mental health sectors of citizens highlight the importance and comprehensive cooperation of all institutions and the role of city managers in solving this problem. In today's era, according to the quantitative and qualitative development of cities, one of the very important institutions that has played a significant role in the administration of city services is the municipality. The main goal of the current research is to measure the level of satisfaction of citizens with the management of public transportation (case study: Rabat Karim city) and its organizing solutions with a descriptive-analytical method. To achieve this goal, according to the current situation, the questionnaire was distributed among experts. And the validity of the questionnaire was calculated based on the opinion of experts and its reliability using the one-sample t-test. The research results show environmental issues, public transportation (bus), public transportation (taxi and passenger), pedestrians and disabled, travel time, personal transportation, culture and compliance with traffic rules, safety. The state of the road network and traffic management of the city have problems and dilemmas for this city.