چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش تدریس سنتی و روش تدریس کلاس معکوس در یادگیری درس فارسی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بر مبنای سطوح یادگیری شناختی بلوم بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پایه ششم منطقه 14 شهر تهران تشکیل دادند که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 دانش آموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 1 (15 نفر) و آزمایش 2 (15 نفر) جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش 1 برای مدت 8 جلسه به روش سنتی و افراد گروه 2 به روش معکوس مفاهیم کتاب درس فارسی پایه ششم ابتدایی را آموزش دیدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون مداد کاغذی محقق ساخته ای که یادگیری را بر اساس سطوح شناختی بلوم می سنجید استفاده شد که روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و جمعی از دبیران این رشته به تایید رسید. در آخر داده ها از طریق روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد تفاوت دو گروه در متغیرهای کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی معنی دار است اما در متغیرهای دانش و فهمیدن معنی دار نیست. درمجموع می توان گفت که روش تدریس معکوس نسبت به روش سنتی در رخ دادن یادگیری در سطوح بالای شناختی طبقه بندی بلوم ارجحیت دارد.
The purpose of the present study was to comparison of the effect of using the traditional teaching with the Flipped instruction method on learning of Persian lessons of sixth grade elementary school students based on Bloom's Taxonomy. The research method was quasi experimental with pretest and posttest. The statistical population of the present study was all the students of sixth grade elementary school in Tehran city, of which 30 students were replaced in two experimental (1 and 2) (N=15) groups. The subjects of the 1st experiment group were taught the concepts of the 6th grade Persian textbook in the traditional method and the subjects of the 2nd experiment group were taught in the flipped method for a period of 8 sessions. To collect data, a researcher-made paper-pencil test that measures learning based on Bloom's cognitive levels was used. The data were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA). According to the comparison of the averages of the research variables in two groups, it can be said that the Flipped classroom method has a greater effect than the traditional method on the application, analysis, Synthesis and evaluation variables. There was no significant difference between the two groups in the variables of knowledge and Comprehension. In general, it can be said that the flipped method is preferable to the traditional method in the occurrence of learning at high cognitive levels of Bloom's classification.
خلاصه ماشینی:
چکيده هدف پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي روش تدريس سنتي و روش تدريس کلاس معکوس در يادگيري درس فارسي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي بر مبناي سطوح يادگيري شناختي بلوم بود.
با وجود تقسيم بندي حيطه هاي شناختي امروزه يادگيري در اکثر کلاس ها در نظام آموزشي به دليل استفاده از روش هاي سنتي در سطح دانش و فهميدن صورت مي گيرد و به ساير سطوح نميرسد؛ که اين امر در مورد درس فارسي به خاطر محتوايي که دارد بيشتر صدق ميکند.
بحث و نتيجه گيري يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که روش تدريس معکوس نسبت به روش سنتي بر سطوح کاربرد، تحليل ، ترکيب و ارزشيابي از سطوح شناختي ٦ گانه بلوم در يادگيري درس فارسي پايه ششم ابتدايي اثربخشي بيشتري را دارد اما بين اين دو روش تدريس ، در سطوح دانش و فهميدن تفاوت معنيداري مشاهده نشد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که روش تدريس معکوس نسبت به روش تدريس سنتي در يادگيري درس فارسي دانش آموزان در سطوح بالاي شناختي طبقه بندي بلوم شامل کاربرد، تحليل ، ترکيب و ارزشيابي اثربخشي بهتري دارد.
A new approach to teaching information technologies in education.
Modern techniques of teaching and learning in medical education: a descriptive literature review.
Using the flipped classroom in graduate nursing education.
Comparing the effectiveness of flipped and traditional teaching methods in problem-solving learning and self-determination among university students.