چکیده:
فقها در برخی موارد، لقاح غیر طبیعی را حرام می شمرند؛ اگر فرزندی در این موارد تولید شود؛ فرزند مذکور از راه فعل حرام متولد شده است و این بحث مطرح می گردد که فرزند حاصل از نظر نسب پدری و مادری چه حکمی دارد.حکم نسب ولد ناشی از تلقیح مصنوعی، در این مقاله بررسی می شود. بررسی تفصیلی جواز یا حرمت تلقیح مصنوعی و اقسام مختلف و متعدد آن و شرح دلایل جواز یا عدم جواز، از موضوع تحقیق حاضر خارج است و در این مقاله فقط حکم نسب پدری و مادری فرزند حاصل از راه تلقیح مصنوعی، مطرح می گردد. فقها در برخی موارد، لقاح غیر طبیعی را حرام می شمرند؛ اگر فرزندی در این موارد تولید شود؛ فرزند مذکور از راه فعل حرام متولد شده است و این بحث مطرح می گردد که فرزند حاصل از نظر نسب پدری و مادری چه حکمی دارد.حکم نسب ولد ناشی از تلقیح مصنوعی، در این مقاله بررسی می شود. بررسی تفصیلی جواز یا حرمت تلقیح مصنوعی و اقسام مختلف و متعدد آن و شرح دلایل جواز یا عدم جواز، از موضوع تحقیق حاضر خارج است و در این مقاله فقط حکم نسب پدری و مادری فرزند حاصل از راه تلقیح مصنوعی، مطرح می گردد.
In some cases, jurists consider unnatural conception to be haram; If a child is produced in these cases; The said child was born through a forbidden act, and this debate is raised as to what is the ruling of the resulting child in terms of paternal and maternal descent. A detailed examination of the permissibility or sanctity of artificial insemination and its various and numerous types and the description of the reasons for permissibility or non-permissibility are beyond the scope of the present research, and in this article only the ruling on the paternal and maternal parentage of the child resulting from artificial insemination is presented. In some cases, jurists consider unnatural conception to be haram; If a child is produced in these cases; The said child was born through a forbidden act, and this debate is raised as to what is the ruling of the resulting child in terms of paternal and maternal descent. A detailed examination of the permissibility or sanctity of artificial insemination and its various and numerous types and the description of the reasons for permissibility or non-permissibility are beyond the scope of the present research, and in this article only the ruling on the paternal and maternal parentage of the child resulting from artificial insemination is presented.
خلاصه ماشینی:
حکم نسب پدري فرزندان متولد از طريق تلقيح مصنوعي، با توجه به فروض مختلف ، بدين شرح است : ١- نسب فرزندان ناشي از نطفه زوجين تلقيح بين نطفه زوج و زوجه بدون دخالت عامل بيگانه و بدون تحقق فعل حرام ، موجب لحوق ولد به پدر بوده و همه فقها جز مرحوم ميلاني تلقيح را جايز مي شمرند بر اين اساس فعل حرامي در اين فرض محقق نشده لذا ايرادي در مورد نسب فرزند حاصل وجود ندارد٣ و بر اساس دلايل متعدد توليد نسل زوجين بدون نزديکي، مشروع شمرده شده است ؛٤ لذا تحقق وطي و جماع در مشروعيت نسب فرزند، موضوعيت نداشته و در حکم نسب ولد آثار حقوقي تلقيح مصنوعي انسان ، سيد علي علوي قزويني، فصلنامه مفيد ش ٣ 1 دروس خارج ، محمد جواد فاضل ، سال ١٣٨٤ ، جلسه ١٤ ٢ همان مدرک ٣ باروريهاي پزشکي از ديدگاه فقه و حقوق ، ص ٣٥٢ ٤ حاصل ، تاثير گزار نيست ٥ به همين جهت ، برخي محققين گفته اند؛ در حکم جواز تلقيح نطفه زوجين و حکم / 346 نسب طفل حاصل ، ابهامي وجود ندارد٦ بلکه فقها تصريح نموده و مي گويند اگر مرد، نطفه خود را در هر مکان قرار دهد و سپس جذب رحم زوجه شود؛ بدون ترديد، فرزند به او ملحق است ٧ و در مورد تلقيح نطفه زوجين ، نهي شرعي وارد نشده ، لذا صدق عنوان ولد، از نظر عرف ، موجب انتساب فرزند، به پدر و مادر و ترتب تمام 8 احکام ولد است .