چکیده:
یکی از احکام عبادی مهم که با نماز پیوندی ناگسستنی دارد حکم وضوء است. آیۀ مشتمل بر کیفیت انجام وضوء که آیۀ وضو نامیده میشود در سورۀ مائده (آیۀ 6) جای دارد؛ سورهای که در اواخر عمر پیامبر (ص) در مدینه نازل شده است. میدانیم نماز در مکه تشریع شده بود. نیز، بنابر شواهدی پیامبر (ص) از آغازین روزهای بعثت همواره با وضو نماز میخواند. براینپایه، جا دارد پرسیده شود که چرا حکم وضو برای نماز و کیفیت انجام آن با تأخیر در اواخر عهد رسالت و در سورۀ مائده نازل شده است. مفسران کمتر به این مسئلۀ توجه نشان داده، و بهندرت از چرایی آن پرسش کردهاند. در مطالعۀ حاضر اظهارنظرهای پراکندۀ برخی مفسران در اینباره بررسی و نقد میشود. فرضیۀ این مطالعه آن است که تشریع وضو از طریق وحی غیرقرآنی، و در آغاز بعثت در مکه انجام گرفته؛ اما ازآنجاکه برخی از مسلمانان در دورۀ مدینه نسبت به مبطِلات وضو بیاعتنا یا نسبت به وضو گزاردن یا صحیح گزاردن آن بهویژه برای نماز صبح سستی میورزیدهاند و گاه بدون وضو یا با وضوی ناقص در نماز پیامبر (ص) حاضر میشدهاند، و همچنین، به منظور تأکید بر ضرورتِ اهتمام نسبت به وضو و دو طهارت دیگر (غسل و تیمم)، آیۀ وضو در واپسین سالهای دورۀ رسالت نازل، و در یک سوره قبل از آخرین سورۀ قرآن جای داده شد.
One of the important rules of worship that has an inseparable connection with prayer is the rule of ablution. The verse containing the quality of performing ablution, which is called the ablution verse, is found in Sura Maʾida (verse 6); A sura that was revealed at the end of the life of the Prophet Muhammad in Medina. We know that prayer was legalized in Mecca. Also, according to some evidence, the Prophet always prayed with ablution from the beginning of his Prophethood. Therefore, it is reasonable to ask why the ruling on ablution for prayer and the quality of performing it was revealed late at the end of the prophethood and in Sura al-Maʾida. Commentators have paid less attention to this issue, and have rarely asked why. In the present study, the scattered comments of some commentators are examined and criticized. The hypothesis of this study is that the legislation of ablution was carried out through a non-Qurʾanic revelation at the beginning of the Prophet's mission in Mecca; But since some Muslims during the period of Medina did not pay attention to the invalidities of ablution or to performing ablution or performing it correctly, especially for the morning prayer, and sometimes they attended the prayer of the Prophet without ablution or with an incomplete ablution, and also, in order to emphasizing the necessity of paying attention to ablution and two other purifications (al-Ghusl and al-Tayammum), the verse of ablution was placed in the last years of the Prophetic period, and in a chapter before the last chapter of the Qurʾan.