چکیده:
مؤلفان تفسیر المنار بر این عقیدهاند که حمل آیات بر معنای ظاهریشان تنها در صورتی صحیح خواهد بود که آن معنا از لحاظ عقلی محال نباشد. ازهمینرو در برخورد با آیات حاوی معجزات پیامبران و بالاخص موارد مربوط به زنده شدن مردگان، که عموماً کارهایی خارقالعاده را در برگرفتهاند، به گونهای به تفسیر آیات میپردازند که میتوان گفت نتیجهای جز انکار وقوع معجزات به دنبال ندارد. در این مطالعه ضمن نقد آراء ایشان و با رد ادعای عدمدرخواست رؤیت معجزه توسط قوم عیسی و نیز افزودن ادلهای دیگر بنا داریم نشان دهیم که برپایۀ قرآن کریم معجزات عیسی (ع) نمیتوانسته است صِرفِ تحدی باشد و حتماً وقوع بالفعل داشته است. همچنین در آیۀ 259 سورۀ بقره که محتمل است مربوط به عُزَیر نبی (ع) باشد، با نقد تفسیر دو واژۀ لَبْث و عِظام در تفاسیر شیعه به نقد آراء بازتابیده در اینباره در تفسیر المنار و همچنین آراء بازتابیده در برخی تفاسیر شیعی خواهیم پرداخت. توضیح اینکه این مفسران نحوۀ زنده شدن مردگان در آیۀ 259 سورۀ بقره را گاه شبیه واقعۀ رویداده برای اصحاب کهف، و گاه به معنای وقوع مرگ حقیقی برای ایشان انگاشتهاند. بنا ست در این مطالعه از این رأی دفاع کنیم که برپایۀ قرآن هر دو رأی از احتمال وقوع یکسانی برخوردار اند و ازاینرو بحث فاقد ثمرۀ عملی خواهد بود؛ زیرا درهرحال مراد خدا در نشان دادن چگونگی زنده کردن مردگان به شخص مذکور در زنده شدن مَرکَبِ او محقق گشته است.
The authors of Tafsir al-Manar are of the opinion that taking verses based on their apparent meaning will be correct only if that meaning is not intellectually impossible. Therefore, when dealing with the verses containing the miracles of the prophets and especially the cases related to the resurrection of the dead, which generally include extraordinary works, they interpret the verses in such a way that it can be said that nothing but denying the occurrence of miracles follows. In this study, while criticizing his opinions and by rejecting the claim that the people of Jesus did not request to see a miracle, as well as adding other evidences, we intend to show that based on the Holy Qurʾan, the miracles of Jesus could not have been just a challenge and must have actually happened. Also, in verse 259 of Sura al-Baqara, which is likely to be related to Prophet ʿUzayr, we will criticize the interpretation of the two words Labth and ʿIzam in the Shiʿa interpretations, and we will criticize the opinions reflected in this regard in al-Manar and also the opinions reflected in some Shiʿa interpretations. These commentators have considered the way of the dead to come back to life in verse 259 of Sura al-Baqara sometimes similar to what happened to the companions of the cave, and sometimes it means a real death for them. In this study, we are going to defend the opinion that based on the Qurʾan, both opinions have the same probability of occurrence, and therefore the debate will be fruitless; Because in any case, God's purpose in showing how to revive the dead to the mentioned person has been fulfilled in the revival of his vehicle.